Å ha en oppdatert kundereskontro gir ikke bare bedre økonomisk oversikt, men sparer deg for tid og penger. Her er noen viktige oppgaver du bør ha kontroll på:
Hele 65% betaler ved mottak av inkassovarsel, så ikke nøl med å sende det. Visma Amili anbefaler at første purring er et inkassovarsel, da dette ofte prioriteres høyere enn en betalingspåminnelse.
Har ikke inkassovarselet resultert i betaling? Da er det tid for å overføre fakturaen til inkasso. Ønsker du å lære mer om inkassoprosessen, kan du sjekke ut Vismas Amili sin podcast eller webinar for innsikt.
Har du fakturaer som du vet ikke vil bli betalt? Bokfør tapet og få tilbake eventuell merverdiavgift. Her er noen kriterier som må være oppfylt:
1. Dokumentasjon: For eksempel ved konkurs eller mislykket rettsforfølgning.
2. Fordringens alder: Fordringer over ett år er ofte usikre og bør vurderes.
3. Økonomisk vurdering: Vurder kundens evne til å betale.
4. Bokføringsår: Tapet bokføres det året det er konstatert.
For ytterligere detaljer, kontakt regnskapsføreren din eller sjekk Skatteetatens retningslinjer.
Uavklarte reklamasjoner kan hindre betaling. Svar skriftlig og raskt. Jo raskere reklamasjonen løses, jo raskere kommer pengene inn. Enighet om delbetaling kan være mulig. Hvis dere ikke blir enige, er Forliksrådet et alternativ. Hør gjerne Visma Amili sin prat med Forliksrådet.
Effektiv oppfølging er avgjørende. Mange bedrifter gjør dette manuelt, men i de fleste økonomisystemer kan det automatiseres. Bruker du et økonomisystem fra Visma? Kom i gang med AutoCollect som er integrert og bidrar til raskere betalinger. Ikke kast bort tid på manuelle rutiner når teknologien kan hjelpe deg!
En ryddig kundereskontro setter bedriften i en bedre økonomisk posisjon. Vær proaktiv, send inkassovarsler i tide, og bruk teknologiens muligheter til å forbedre likviditeten og du sparer tid.
Exsitec er kåret til Visma Amilis største AutoCollect Partner 3 år på rad!
Les mer om AutoCollect, eller ta kontakt for å komme i gang med AutoCollect du også!