En CRM-strategi er en plan for hvordan du skal bevare og videreutvikle forholdet mellom virksomheten og kundene gjennom prosesser, handlinger og teknologi. CRM-strategier involverer vanligvis salgs-, markedsførings- og servicefunksjonene til en bedrift. Kanskje bedriften din ønsker å forbedre kundereisen og kundetilfredstillheten? Da er det nyttig å sette opp en plan for å kunne oppnå bedre kundeopplevelser.
For å oppnå en vellykket CRM-strategi må du ha en visjon om:
Når du har tydelige mål og en visjon av hvordan kundeopplevelsen skal se ut, kan du med et CRM-system få en bedre forståelse av kundenes behov. CRM-systemer gir deg en helhetlig oversikt over kundeinformasjon, kommunikasjon, hendelser og henvendelser. Det er fortsatt mange som ser på CRM-systemer som bare et salgsverktøy og ikke en plattform til å skape en helhetlig kundeopplevelse.
For å gi en god kundeopplevelse må hele bedriften se, behandle og kommunisere med kunder på en sammenhengende måte. Det er akkurat det CRM-plattformer hjelper deg med hvis du har en tydelig strategi: bedre kontroll over kunder og skape en helhetlig kundeopplevelse på tvers av virksomheten din!
Har du full oversikt over kundene dine? Hvis du jobber riktig med CRM lærer du å kjenne dine kunder bedre og sikrer at alle jobber mot samme mål. Her er det viktig at alle passer på å føre inn rett informasjon, samt logger kundehistorikk og henvendelser til enhver tid. Du blir bedre kjent med kundene ved å kategorisere dem og du får bedre kontroll på hvem kunden din er!
Hvis du ikke har helt kontroll på kundene bør du starte med å svare på disse spørsmålene:
Hva er det du egentlig ønsker å oppnå? Det er viktig å ha tydelige mål for å kunne se hvor du kan forbedre deg. Alle avdelinger trenger ulike mål å jobbe etter for å kunne yte bedre kundeservice. Eksempler på langsiktige mål for å forbedre kundeopplevelsen:
Med et CRM-system jobber du bedre etter de langsiktige målene ved å følge tydelige og målbare mål, som eksempelvis:
Hvordan ønsker du at kundereisen skal se ut fra A til Å? Har du fokusert på kundeopplevelse i arbeidsflyten og rutinene deres? Hvordan er rutinene for kundehåndtering hos dere nå? Dersom du har klare svar på hvordan kundereisen skal se ut, kan du strukturere en god kundereise i CRM-plattformen slik at alle følger samme rutiner:
Å sette opp en god CRM-strategi er ikke noe som driver vekst over natten. Det krever engasjement og fokus internt i virksomheten. Det er viktig at alle passer på å oppdatere kundedata jevnlig. Kundedataen er viktig av ulike grunner:
Trenger du hjelp med å sette opp en CRM-strategi? Ta kontakt med oss!