Grunnleggende sett brukes ERP-systemet til å integrere diverse funksjoner til et helhetlig system for å effektivisere prosesser og informasjonsflyt i hele bedriften. Det er ulike ERP systemer, og de kan håndtere forskjellige prosesser som lagerplanlegging, regnskap, HR, CRM og mye mer.
ERP-systemet innehar mange forskjellige funksjoner, og dermed ha veldig ulike former avhengig av hvordan det er implementert. Det er derfor hensiktsmessig å spesifikt tilpasse ERP-systemet til virksomheten, om det er et tjenesteytende selskap eller varehandelsselskap.
Vurderer du å bytte ERP-system? Les mer om å bytte ERP i denne guiden →
ERP-systemet muliggjør at informasjon blir hentet direkte fra ett system i stedet for å bruke forskjellige databaser og regneark, som ellers måtte ha blitt integrert manuelt. Videre er det også mulig i ERP-system å koble til en portal eller et dashboard som tydelig kan formidle bedriftens KPI'er.
ERP-systemet gir en rekke fordeler til bedrifter som innfører det. En stor fordel er at ERP-systemet oppfyller behovet for rask tilgang til informasjon. Videre støtter det også forretningsprosesser som informasjonssystemer, varslingssystemer og rapportering. Resultatet blir at bedriften kan spare verdifull tid og øke effektiviteten i beslutningsprosesser.
I motsetning til selskaper som produserer produkter, er tjenesteytende selskaper ofte prosjektbaserte. Forretningssystemer for tjenesteytende selskaper er derfor designet for å kunne håndtere komplekse prosjekter, og for forskjeller i tjenester. For å øke effektiviteten i tjeneste-selskaper er det verdt å fokusere på systemer som maksimerer ressursutnyttelse, prosjektledelse, og tids- og kostnadsstyring.
Les om prosjekthåndteringsløsningen Severa →
Det er viktig å velge et ERP-system etter behov, og ikke prøve å tilpasse virksomheten til et bestemt system. Med dagens globaliserte samfunn er det mange selskaper som både kjøper og selger sine produkter utenfor Norges grenser. I tillegg har e-handel vokst voldsomt de siste årene, og dette krever at bedriftene tilpasser sin virksomhet deretter. Innføring av et ERP system letter leveringer og logistikken i et varehandelsselskap. Det kan brukes til å overvåke hele forsyningskjeden, samt styre informasjonutvekslingen mellom kunder, leverandører og samarbeidspartnere.
Det er mulig i et moderne ERP system å også bruke forretningslogikken som eksisterer i andre systemer, via såkalte API-er. Forretningssystemer er fantastiske når det gjelder å håndtere forretningsdata og transaksjoner i en virksomhet, men det er komplekse systemer som krever opplæring. Ved å integrere ERP med andre systemer kan det brukes som en transaksjonsmotor, gi andre systemer og brukere tilgang til informasjon, og bidra med viktige forretningsdata. For eksempel kan det tilpasses kunde- og leverandørportaler eller mobilapplikasjoner som gir den ansatte riktig informasjon på rett sted.
Visma net er en transaksjonsmotor som åpner for utrolige muligheter. Det er mange systemer tilgjengelig som er spesifisert til å være førsteklasses på sine områder, og det finnes systemer som fokuserer på enkelte bransjer eller visse funksjonaliteter. Med Visma net får du flere systemer til å samarbeide, noe som øker systemstøttens ytelse.
Vi ser ofte at dette gir kundene våre et utrolig løft. Det er mulig å ha løsninger tilpasset de respektive områder i virksomheten, der alle systemer samarbeider med ERP-systemet. Dette gir fordeler til alle parter, for eksempel får en finansavdeling tidsrapportering i sanntid, automatisk fakturaer og konteringer, samtidig som innkjøpsavdelingen kan motta oppdaterte lagersaldoer.
Hovedverdien i et ERP system ligger i at det effektiviserer og forenkler ved å bryte ned hindrene mellom forretningsenheter. Mer spesifikt oppnås følgende punkter ved å implementere et ERP system.