Integrerte systemer tillater automatisering av prosesser som ellers ville vært manuelle. Integrasjon reduserer feil og frigjør tid for ansatte til å fokusere på mer verdiskapende oppgaver. Det kan være interne systemer og prosesser som integreres, automatiseres og effektiviseres. Men det kan også være integrasjon av forretningssystemer mellom forretningspartnere som styrker samarbeidet, og i tillegg fører til mer fornøyde kunder og leverandører. En integrasjonsløsning resulterer ofte i at du kan håndtere økt omsetning og leveranse uten å måtte ansette flere medarbeidere.
Når forretningssystemer er integrert blir dataene mer pålitelige og konsistente. Dette reduserer risikoen for feilaktige beslutninger basert på dårlige eller utdaterte data. Data opprettes i ett system og overføres automatisk til ett eller flere andre forretningssystemer, og dere unngår menneskelige tastefeil i prosessen.
Integrerte systemer gir ledelsen tilgang til sanntidsinformasjon på tvers av ulike forretningssystemer og forretningsområder. Dette muliggjør bedre og raskere beslutninger.
Integrasjon av forretningssystemer gjør det mulig å tilby sømløse opplevelser for kundene.
Kundeserviceagenter får rask tilgang til all relevant informasjon om en kunde fra flere ulike systemer på ett sted. Dette fører til bedre kundeinteraksjoner.
Ordre fra en kunde som opprettes direkte inn i ERP-systemet er et annet eksempel på raskere samhandling som bedrer kundetilfredsheten.
Siden integrasjonsplattformen kan overta mange manuelle, repeterende og tidskrevende oppgaver – som ofte gjerne er kjedelige – kan de ansatte heller utføre mer interessante og meningsfylte gjøremål som er med på å utvikle virksomheten.
Integrasjoner krever en liten investering i begynnelsen, men fører oftest til betydelige kostnadsbesparelser på lengre sikt. Dette kan være gjennom redusert behov for manuelt arbeid, færre feil som må rettes opp i, og mer effektiv fordeling av ressurser.
Når du velger en integrasjonsplattform for virksomheten din, er det noen nøkkelområder å fokusere på. Først og fremst er det viktig at de ansatte har tilgang til å se data som sendes og mottas mellom ulike forretningssystemer. Plattformen bør også kunne overvåke dataflyten og gi varsler hvis det oppstår feil eller hvis det mangler informasjon. Videre er det viktig at systemet varsler om unormale hendelser.
Et annet viktig aspekt er å velge en plattform som enkelt kan tilpasses og skaleres etter hvert som nye forretningssystemer og partnere kommer til. Med tanke på at flere virksomheter nå flytter sine systemer til skyen, er det også strategisk å velge en løsning som er skybasert. Dette sikrer at plattformen fungerer godt med ulike typer skytjenester og støtter forskjellige API-er.
Du kan lese mer om de ulike integrasjoneplatformene vi tilbyr,
som blant andre eSENTRAL og Uniifire Integration.
Ønsker du å vite mer om mulighetene og fallgruvene med integrasjoner og valg av integrasjonsløsning tar vi gjerne en prat med deg.
I januar 2024 overtok Existec AS alle aksjene i IntegrasjonsPartner BITS AS