Feilsituasjoner MVA-melding

for Visma Business

 

Her finner du svar på de mest stilte spørsmålene og feilsituasjonene vi har erfart i Visma Business når det gjelder den nye MVA-meldingen.

Vi håper denne siden kan hjelpe deg om du skulle komme i noen av disse situasjonene.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.   Avgiftskode 8 – SAF-T avgiftskode 0

I Visma Business standard avgiftskoder er denne koden definert som avgiftsfritt kjøp med omsetningsklasse og avgiftsbehandling deretter.
SAF-T kode 0 er til anvendelse på anskaffelser og er per definisjon IKKE oppgavepliktig. Koden må derfor omdefineres til Omsetningsklasse 14 og med avg.kode behandling IKKE oppgavepliktig.

Denne vil feile i validering fra Altinn.

Bilde2

Når den er definert som avgiftsfritt kjøp vises den på oppgaven slik:Bilde1a

Med følgende feilmelding:
Bilde1b

 



2.   0-oppgave via Autoreport

 

I versjon 16.10.2 er det en bug som gjør at 0-oppgaver sendt via Autoreport ikke returnerer kvitteringsmelding til Visma Business.



3.   Direkteført MVA


Det er fra 2022 ikke lenger mulig å få føringer direkte på
mva-kontoene med på mva-meldingen. Dette skyldes at den genererte mva-meldingen bruker SAF-T avgiftskoder. Direkteført mva har naturlig nok ikke avgiftskode og blir da heller ikke med på mva-meldingen.

En måte å løse det på er å føre bilag etter nettometoden. Det ligger ferdige avgiftskoder for dette i Visma Business. Dersom du ikke finner disse hos deg, ta kontakt med oss så hjelper vi deg.

Vi har laget et dokument for en mer detaljert beskrivelse av dette.

Last ned PDF av beskrivelsen

Bilde3



4.   Ny sats og fom.dato i Merverdiavgiftstabellen

 

I versjon 16.10.2 er det en bug der mva-meldingen som genereres kun henter prosent fra kolonnen Sats i Merverdiavgiftstabellen.

Har man brukt logikken med Fom. dato og Ny sats, f.eks. i forbindelse med endringene i lav sats grunnet covid-19 vil det feile i valideringen.

Beløpet som genereres i mva-meldingen er riktig, men når det sendes videre inn til Skatteetaten tas det ikke hensyn til det som ligger i ny sats. Det er da 6 som sendes inn, og valideringen feiler.

Løsningen er da å legge 12 i sats på merverdiavgiftstabellen og fjerne det som ligger i Fom. dato og Ny sats. Deretter sendes meldingen inn på nytt.

Feilen skal fikses i versjon 16.10.3.

IBilde4a

 

Bilde4b

 



5.   Validering feiler pga. feil fortegn/avgift til gode


Dersom man i en termin f.eks. har negativ omsetning, f.eks. grunnet krediteringer må man forklare dette ved innsending til Skatteetaten.

Tidligere var det kun mulig å legge forklaring på overordnet nivå, nå kan man gjøre det både overordnet og på linjenivå.

Det forannevnte eksempelet skal ha forklaring på linjenivå. Legges dette på overordnet nivå vil det feile.

Fra versjon 16.10 av Visma Business kan man også velge fra et sett av standard forklaringer. Disse samsvarer med det som ligger hos Skatteetaten, og vil medføre maskinell behandling av mva-meldingen. Dette gjør at f.eks. tilbakebetaling av mva kan skje fortere enn hvis mva-meldingen blir behandlet manuelt.

 

Bilde5a


Standard forklaring til MVA-melding versjon 16.10.x

Ettersom manuelle forklaringer kan medføre lengre behandlingstid hos Skatteetaten er det fra versjon 16.10.x av Visma Business mulig å velge standard forklaringer der dette passer. Dette gjelder både på overordnet nivå og linjenivå.

For å få tilgang til standard merknad på linjenivå må man legge inn SAF-T avg.kode og Spesifikasjonstype.

Dersom merknaden ikke gjelder «MVA-spesifikasjon» må man legge inn «Ingen spesifikasjon» i Spesifikasjonstype.

Man får så opp standard merknader ut fra valgene man har gjort.

Bilde5b



6.   Grunnlag og sats sendes med på SAF-T avgiftskoder for Inngående merverdiavgift

I noen tilfeller har kunder opplevd at filen som genereres og sendes inneholder grunnlag og sats for inngående merverdiavgift.

Dette kan skyldes korrigeringer av bilag, og dette medfører at man må levere mva-meldingen manuelt.

IBilde6a

 

IBilde6b

 



7. Kvitteringsmelding kommer ikke tilbake fra Autoreport – «Rapporten besto ikke valideringer»

Dersom Visma Business ikke får melding tilbake fra Autoreport om at valideringen er vellykket hos Skatteetaten vil man kunne få feilmelding som sier «Rapporten besto ikke valideringer».

Hvis man har fått meldingen i Autoreportarkivet kan man lage bunt derfra. Det gjøres ved å markere oppgaven og velge «Godkjenn norsk mva-melding». Da får man opp dialogboksen for å Produsere bunt.

Feilmelding fra Visma Business:
Bilde7a

 

 


Bilde7b

 


Bilde7c

 



8.   Rapporten besto ikke valideringer – autentiseringslink mot AutoReport

Noen kunder har fått nedenstående feilmelding ved innsending via AutoReport.

Løsning her har vært å gjenoppfriske koblingen mot Visma.net på klienten og deretter generere mva-meldingen igjen.

IBilde8a

IBilde8b

 



9.   Mva-teller versjon 16.10

Mva-teller endres ikke på alle firma etter kjøring av mva melding.
Dette er rettet til versjon 16.10.3
Du må manuelt endre telleren fra behandlingsmenyen i bedriftsopplysninger - endre tellere på de firma som har feil teller.
Denne må stå til neste
mva-meldingsnummer som skal benyttes. Sjekk hva siste mva-meldingsnummer er i avgiftstermin.
Neste mva-melding vil gi riktig mvanummer.

NB! Trekker man tilbake en mva-melding som har samme mva-meldingsnummer som en annen mva-melding vil begge bli reversert og man må kjøre en og en på nytt.


Bilde9a

 

Bilde9b



10.   Avvik i skjermvisning post 81/86

Noen opplever avvik mellom grunnlag og beløp på postene 81 og 86.

IBilde10

Dette skyldes som regel at man ikke har splittet kontoene for Kjøp av tjenester fra utlandet – høy sats og Innførsel av varer – høy sats.

Skjermvisningen i feltet Beløp henter fra en spesifikk konto, og hvis den går mot flere ulike mva-numre vil den inneholde beløp fra flere SAF-T avgiftskoder.

Den genererte mva-meldingen vil være riktig, fordi den henter det som er bokført på SAF-T avgiftskode.

For å unngå dette fremover må man splitte kontoene i kontoplanen, merke de med riktig definisjon og endre i merverdiavgiftstabellen.

Bilde10b

 

Bilde10c

 



11.   Feil ved innsending av årlig mva eller månedlig mva via AutoReport

Dette er en feil i versjon 16.01.x og 16.10.

Rapporteringsperioden er feil i den utgående meldingen for annet enn tomånedlig rapportering. Dette betyr at MVA-rapporteringsperioden som er satt til månedlig eller årlig blir feil. I dette tilfellet så må MVA-meldingen leveres manuelt i Altinn.

Feilen er korrigert fra versjon 16.10.2 av Visma Business.



Gå til vårt kundesenter for flere FAQ's

På vårt kundesenter finner du mange flere ofte stilte spørsmål og svar ( FAQ ) innen alle system vi leverer.

Fikk du ikke svar på det du lurte på? Registrer en supportsak via vårt kundesenter så hjelper vi deg så fort vi kan.

 

 

 

 

 

 

Har du andre spørsmål? Vi hjelper deg gjerne!