Øk effektiviteten, jobb smartere og få en enklere arbeidshverdag med mindre manuelt arbeid.
Ansatte på regnskapskontor må forholde seg til teknologi på en annen måte nå enn for bare for 3 år siden. Vel så viktig som å oppfylle kravene til autorisasjon er behovet for IT og teknologikompetanse være. Byråene må bygge og utvikle kompetanse innen teknologi, controller-rolle og rådgivning.
Innføring av eFaktura er et viktig element i digital regnskapsføring. I tillegg gjør automatiserte bankløsninger at det ikke lenger bokføres manuelle bankbilag. Når du i tillegg setter opp import/integrasjon fra forsystemer er du i mål med digital regnskapsføring.
Når bilag går automatisk til mottak i økonomisystemet endrer det arbeidsprosessen. Regnskapsfører må overvåke klientene sine og de automatprosessene som er satt opp. Kunden må involveres i prosessen ved at faktura og betalinger godkjennes elektronisk – oppdragsavtalen må også tilpasses dette.
Hvis mesteparten av bilagene blir bokført automatisk bruker ikke lenger regnskapsfører tid på manuell punching av bilag. Dette har tradisjonelt blitt belastet per time – dette forsvinner og da må regnskapskontoret prise arbeidsprosessen i stedet for punchingen. Transaksjonskostnadene i disse prosessene må bakes inn i månedlig pris.
Prosjektlederen bidrar med en systematisk gjennomgang av hele kvalitetskontrollskjemaet som er oversendt fra Regnskap Norge. Prosjektlederen sikrer at de interne rutinene på byrået blir gjennomgått og dokumentert, og at byrået etterlever lovkravene slik at byrået får godkjent på kontrollen.
Vi leverer en skreddersydd bransjeløsning for regnskapsbyråer og shared service. Dette er en arbeidsflate som dekker alle kunder til et byrå, både de tradisjonelle og de som ønsker digitale og automatiserte tjenester.
Kvalitet er selve grunnmuren i et regnskapsbyrå og griper inn i alt en regnskapsfører/rådgiver skal jobbe med. Et oppdatert regnskap i skyen begynner å bli en selvfølge - MEN hvor oppdatert er du og ditt byrå på interne rutiner, avstemminger og oppdragsdokumentasjon? Exsitec setter listen høyt og ønsker å være en bidragsyter til at ditt byrå er løpende oppdatert, også på kvalitetsarbeidet med tilhørende oppdragsdokumentasjon!
Exsitec Byråteam er din kompetanserådgiver på følgende områder:
Rådgiveren går igjennom en 10 punkts liste for å avdekke om det er mangler hos byrået. Punktene er tatt utgangspunkt i en kvalitetskontroll fra Regnskap Norge. Rådgiveren gjennomgår hvordan regnskapsbyrået drives i dag, og kommer med anbefalinger vedr kvalitetsarbeid, interne administrasjonssystemer og interne rutiner.
De 10 punktene består av:
1. Fakta om regnskapsbedriften
2. Hvitvaskingsrutine Byrå
3. Etisk regelverk
4. Taushetserklæring og IT-sikkerhet
5. Risikostyring og internkontroll
6. Oppdragsavtaler og fullmakter
7. Kundens interne rutiner
8. Byråets interne rutiner
9. Oppbevaringsplikt og dokumentasjon
10. Opplæring ansatte
Nye medarbeidere krever tid og ressurser av organisasjonen. Det tar ofte 1-2 år før en medarbeider er produktiv. Exsitec bidrar til at nye medarbeidere kommer raskt inn i produksjonen og verdiskapende arbeid. Dette gjør vi ved å gi de nødvendig opplæring i både system og fag. Vårt bidrag kan f.eks være innenfor disse områdene:
Bytte av kvalitetssystem vil kreve tid og ressurser. Vi har erfaring og kunnskap til å hjelpe dere. Kanskje er du førstegangsbruker og ikke vet hvor du skal starte? Eller du har brukt systemet noen år, men ikke fått helt oversikten og utnyttet funksjonalitetene. Exsitec hjelper dere med å komme raskt i gang med Sticos Oversikt, slik at dere kan bruke tiden effektivt. Med oss får dere:
I dette on demand webinaret snakker vi om hvordan regnskapsbyråer kan gå fra kaos til kontroll.
Vi forteller om hva som må være på plass før et nytt oppdrag skal igangsettes. I tillegg gir vi deg mange gode tips om hvordan du får bedre kontroll under oppdraget. Blant annet viser vi eksmpler på hvordan kvalitetssystemet Sticos Oversikt kan benyttes.
For å få på plass en hvitvaskingsrutine som følger regelverket, og samtidig gir deg en rød tråd fra rutine til praksis, må du ha et godt bilde av nåsituasjonen.
I dette on demand webinaret forteller vi deg hva du må gjøre og hvordan vi kan hjelpe deg med å få kontroll på dine hvitvaskingsrutiner.
"Ferdig snakka?" er podkastserien vår for regnskapsyrå. Her snakker vi om alt fra digitalisering til hvitvaskingsrutiner.
Har du spørsmål? Send det gjerne inn i kontaktskjemaet nederst på siden, så hører du fra oss så raskt vi kan!
1. september 2022 lanserte Visma Software en ny prismodell for OneStop Reporting for regnskapsbyråer. Den nye prismodellen legger til rette for en bedre kundeopplevelse, og gjør det enkelt for kunder av byrået å ta i bruk funksjonaliteten de har behov for.
Kontor
Support