SAF-T 1.30

 

Skatteetaten har revidert og oppdatert den eksisterende
SAF-T Regnskap rapporteringsstandarden med nytt skjema.

Det nye versjonsnavnet er SAF-T 1.30
og er
eneste gyldige format fra 1. januar 2025

 

 

 

 

 

 

Alle virksomheter som omfattes av det norske SAF-T-kravet blir berørt av denne endringen.

Er din virksomhet bokføringspliktig i Norge må du kunne fremlegge en korrekt SAF-T-fil, som fra 01.01.2025 er SAF-T 1.30.

Les mer på skatteetaten.no ->

 

De nye endringene medfører betydelige justeringer i SAF-T-filen.

-> Visningen av inn- og utgående balanse for kunder, leverandører og kontoer.
-> Visningen av MVA på posteringslinjer
-> Maksimal lengde for ulike felt, som adressefelt, justeres.
-> Ikke lenger mulig å bruke koblingen mellom interne konti og standard
    kontoplan. Du må nå bruke koblingen som benyttes i næringsspesifikasjonen.
-> Nytt skjema gir ikke full tilbakekompabilitet på grunn av omfanget av
    endringene. Det gamle skjemaet (SAF-T versjon 1.20) kan fortsatt benyttes for
    regnskapsåret 2024 og tidligere.



Har du Visma Global eller Visma Business?

Visma Global og Visma Business versjon 18 (eller tidligere versjoner) er IKKE kompatibel med det nye SAF-T 1.30 formatet.
Vi anbefaler å oppgradere Visma Business eller Visma Global til versjon 19.
Alternativt benytter du anledningen til å flytte din jordbaserte ERP-løsning til en skyløsning som Visma Net eller Business NXT.

 

 

NextStep-ERP-transp

Neste steg er til skyen!

Da er det på høy tid å ta neste steg og bytte ut det gamle jordbaserte ERP-systemet til et fremtidsrettet og moderne ERP-system i skyen. 

Med NextStep ERP bytter du ut ditt gamle jordbaserte ERP-system til enten Visma Net eller Business NXT!

6 grunner til hvorfor du bør ha et skybasert ERP-system

 

Automatisering

Du får automatisk fakturering, banktransaksjoner, rapportering til myndigheter og godkjenningsflyt automatiseres. Ved å automatisere disse prosessene minimeres de manuelle prosessene og du sparer tid!

Forutsigbare kostnader

Ved å ha systemet i skyen er det ingen driftskostnader knyttet til løsningen. Du betaler en fast månedspris for lisenser, og det er tilpasset deres bruk. Du betaler kun for de modulene du  faktisk benytter i systemet.

Brukertilpasset

Systemet er brukertilpasset. De ulike brukerne av systemet har kun tilgang til de arbeidsområdene som er relevante og nødvendige for å kunne gjennomføre sine arbeidsoppgaver. 

Sikkerhet

Skyløsningene blir oppgradert, oppdatert og driftet av Visma. Visma er ansvarlig for deres data og sikkerheten i løsningen. Med dagens cyber kriminalitet er dette ekstremt viktig å ha god kontroll på.

Alltid oppdatert

Alle dashboards og rapporter er alltid oppdatert i sanntidsdata på PC, mobil og nettbrett så lenge du har internett tilgjengelig. Du trenger ikke vente på at dataene skal bli oppdatert før du kan jobbe videre. 

Enkel godkjenning

Siden løsningen er tilgjengelig på alle enheter er det enkelt å godkjenne fakturaer, utlegg, reiseregninger, ferie og fravær fra din mobiltelefon. Dette er enkelt og effektivt i en hektisk hverdag.

Web ball - Thomas Marti

 

 

Lurer du på noe? Thomas svarer deg gjerne!