Alle virksomheter som omfattes av det norske SAF-T-kravet blir berørt av denne endringen.
Er din virksomhet bokføringspliktig i Norge må du kunne fremlegge en korrekt SAF-T-fil, som fra 01.01.2025 er SAF-T 1.30.
De nye endringene medfører betydelige justeringer i SAF-T-filen.
-> Visningen av inn- og utgående balanse for kunder, leverandører og kontoer.
-> Visningen av MVA på posteringslinjer
-> Maksimal lengde for ulike felt, som adressefelt, justeres.
-> Ikke lenger mulig å bruke koblingen mellom interne konti og standard
kontoplan. Du må nå bruke koblingen som benyttes i næringsspesifikasjonen.
-> Nytt skjema gir ikke full tilbakekompabilitet på grunn av omfanget av
endringene. Det gamle skjemaet (SAF-T versjon 1.20) kan fortsatt benyttes for
regnskapsåret 2024 og tidligere.
Har du Visma Global eller Visma Business?
Visma Global og Visma Business versjon 18 (eller tidligere versjoner) er IKKE kompatibel med det nye SAF-T 1.30 formatet.
Vi anbefaler å oppgradere Visma Business eller Visma Global til versjon 19.
Alternativt benytter du anledningen til å flytte din jordbaserte ERP-løsning til en skyløsning som Visma Net eller Business NXT.
Neste steg er til skyen!
Da er det på høy tid å ta neste steg og bytte ut det gamle jordbaserte ERP-systemet til et fremtidsrettet og moderne ERP-system i skyen.
Med NextStep ERP bytter du ut ditt gamle jordbaserte ERP-system til enten Visma Net eller Business NXT!
6 grunner til hvorfor du bør ha et skybasert ERP-system
Automatisering
Du får automatisk fakturering, banktransaksjoner, rapportering til myndigheter og godkjenningsflyt automatiseres. Ved å automatisere disse prosessene minimeres de manuelle prosessene og du sparer tid!
Forutsigbare kostnader
Ved å ha systemet i skyen er det ingen driftskostnader knyttet til løsningen. Du betaler en fast månedspris for lisenser, og det er tilpasset deres bruk. Du betaler kun for de modulene du faktisk benytter i systemet.
Brukertilpasset
Systemet er brukertilpasset. De ulike brukerne av systemet har kun tilgang til de arbeidsområdene som er relevante og nødvendige for å kunne gjennomføre sine arbeidsoppgaver.
Sikkerhet
Skyløsningene blir oppgradert, oppdatert og driftet av Visma. Visma er ansvarlig for deres data og sikkerheten i løsningen. Med dagens cyber kriminalitet er dette ekstremt viktig å ha god kontroll på.
Alltid oppdatert
Alle dashboards og rapporter er alltid oppdatert i sanntidsdata på PC, mobil og nettbrett så lenge du har internett tilgjengelig. Du trenger ikke vente på at dataene skal bli oppdatert før du kan jobbe videre.
Enkel godkjenning
Siden løsningen er tilgjengelig på alle enheter er det enkelt å godkjenne fakturaer, utlegg, reiseregninger, ferie og fravær fra din mobiltelefon. Dette er enkelt og effektivt i en hektisk hverdag.