Aktiv forvaltning, for å nå deres ambisjoner
Med en proaktiv håndtering av systemene sørger du for en maksimal utnyttelse for både virksomheten og de ansatte. Få mest mulig ut av dine IT investeringer sammen med Exsitec.
Aktiv systemforvaltning
Grunnen til systemforvaltning er å aktivt gjennomgå sine systemløsninger for å sikre at disse kontinuerlig gir maksimal nytte for de ansatte og virksomheten.
Målet med systemforvaltning er å utvikle virksomhetens systemstøtte proaktivt, noe som betyr at systemmiljøet er der når det trengs, men ikke genererer store, dyre retrospektive prosjekter.
Som bedrift er det utfordrende å drive utvikling og oppgradering av IT-miljøet på egen hånd. Det er vanlig at bedrifter forstår hvor problemene er, men mangler evnen til å løse dem helt på egenhånd.
Unngå
personavhengighet
Det er utfordrende at kompetanse om virksomhetens systemforvaltning er knyttet til en eller noen få personer. Det kan være alt fra egne rapporter til ulike typer innsyn som vedkommende har tilgang til.
Ulempene med dette viser seg dessverre først når problemet har oppstått og vedkommende ikke lenger er tilgjengelig i den grad det er nødvendig.
Med pålitelig systemforvaltning unngås dette.
Reduser
uforutsigbare kostnader
Kompetanse og erfaring innen systemforvaltning gjør at estimatene blir mer presise.
Uforutsigbare IT-kostnader reduseres med nøyaktige estimater og oversikt over fremtidige kostnader.
Ved hjelp av en ledergruppe med kompetanse, struktur og transparent kommunikasjon blir det grunnlag for forutsigbare kostnader.
Proaktiv
jobbing
Et vanlig oppfatning av systemforvaltning er at det kun innebærer vedlikehold av eksisterende funksjoner. Å jobbe med IT-systemer innebærer løpende oppdateringer der det kan være vanskelig som kunde å ha tid til å ta del i alle forbedringene.
Kontinuerlig ledelse og strategi for fremtiden gjør at fokus ikke trenger å være på å fikse problemer, men heller på å utvikle løsningen for å støtte virksomheten ytterligere.
4 forutsetninger for en vellykket systemforvaltning
Kompetanse
Med riktig kompetanse hos både forvaltningsleder og forvaltningsteam er det mulig å unngå å bli avhengig av enkeltpersoner og det gir også gode forutsetninger for å redusere uforutsigbare IT-kostnader.
Frekvens og innhold
For en vellykket systemforvaltning er det viktig at kunde og leverandør har ulike fora for jevnlige avstemminger hvor fokus er på å løfte blikket og jobbe proaktivt, samt en systemdokumentasjon som fortløpende oppdateres innenfor rammen av forvaltningen.
Single-point-of-contact
Det er vanlig at en bedrift har flere ulike system som skal fungere sammen, som igjen skaper ulike kontakpunkt for respektive system. Dette tar unødvendig tid og skaper ofte frustrasjon for den som trenger support.
Ved å bruke et single-point-of-contact for systemrelaterte problemstillinger kan tiden brukes på andre ting og ansvaret kan i stedet legges på en forvaltningsleder som er vant til å få ulike systemleverandører til å samarbeide.
Support
Det er viktig at hele bedriften kan ta del i og dra nytte av systemmiljøet som er etablert som støtte.
For å få mest mulig ut av sin investering bør det derfor være support tilgjengelig for de ansatte. Dette avlaster også det interne kunnskapsrike personalet, noe som frigjør tid til mer verdiskapende oppgaver.