Dette innebærer strategi for din bedrift
Strategi definerer planen for hvordan et gitt mål skal oppnås.
Fokus ligger på forholdet mellom de resultatene
du er ute etter og de ressursene som er tilgjengelige.
Strategi er et bredt begrep som kan deles opp i to deler, forretningsstrategi og konkurransestrategi!
Forretningsstrategi
En forretningsstrategi definerer markedet som bedriften skal operere i, og hvilke andre bedrifter den kommer til å ha med å gjøre.
Målet og visjonen til bedriften danner ofte grunnlag for forretningsstrategien; det vil si hva bedriften gjør, hvorfor den eksisterer, og hva den sikter mot å bli.
Konkurransestrategi
På den andre siden så tar konkurransestrategien hensyn til hva som kjennetegner bedriftens evner, styrker og svakheter i forhold til det aktuelle markedet, i tillegg til konkurrentenes evner, styrker og svakheter.
En konkurransestrategi definerer rett og slett evnen som bedriften har til å konkurrere i markedet.

Michael Porter utformet en innflytelsesrik modell med
5 faktorer for å illustrere hva som driver konkurransen i et marked.
Trusler fra nye aktører i markedet
Trusler fra substituerbare varer eller tjenester
Forhandlingsstyrken blant leverandører
Forhandlingsstyrken blant kunder
Rivalisering mellom eksisterende bedrifter
3 klassiske markedsstrategier
Utover ovennevnte 5-faktor-modell mener Porter at en bedrift opererer med en av tre klassiske markedsstrategier for å posisjonere seg opp mot konkurrenter: fokus, differensiering eller kostnadsledelse.
Fokus
Med en fokusstrategi retter bedriften seg til en spesifikk del av markedet med et nisjetilbud.
Differensiering
En differensieringsstrategi handler om å tilby en vare eller tjeneste som skiller seg fra øvrige tilbud på markedet, og dermed levere et tilbud som har en høyere verdi enn konkurrentenes. En slik strategi krever betydelig research om markedet, utvikling og et effektivt team for salg og markedsføring.
Kostnadsledelse
Til slutt er kostnadsledelse en strategi som går ut på å øke gevinsten til bedriften. Dette oppnås enten ved å redusere kostnader samtidig som salgsprisene holder seg på et markedsnivå, eller ved å skaffe markedsandeler gjennom prisreduksjon.
Strategiformer for bedrifter
Tre klassiske strategiformer kan brukes som grunnlag når du utformer strategien til bedriften din.
Optimalisering
Hensikten er å bli ledende innenfor bransjen når det gjelder pris og tilfredshet.
Kundeintimitet
Strategien er basert på å tilpasse og skape løsninger ut fra kundens behov.
Målet er å skape langsiktige relasjoner med kundene sine og dermed oppnå både lojalitet og fortjeneste.
Produktledelse
I produktledelse handler strategien om rask kommersialisering av muligheter for å skape innovative tilbud.
Strategien går ut på kontinuerlig utvikling av toppmoderne varer og tjenester.
En strategisk plan veileder deg i et arbeid som ellers kan føles noe diffust.
Når en bedrift uttaler seg om mål og visjoner, kan det være vanskelig å se hvordan målene og visjonene helt konkret skal iverksettes.
En strategi bør derfor inneholde en langsiktig plan, men også støttes av kortsiktige og konkrete mål.
Å utforme en strategi kan virke komplisert og krevende i starten, men gir stor gevinst dersom arbeidet er godt gjennomført.