Strategi definerer planen for hvordan et gitt mål skal oppnås.
Fokus ligger på forholdet mellom de resultatene du er ute etter og de ressursene som er tilgjengelige.
1
Forretningsstrategi vs. konkurransestrategi
Strategi er et bredt begrep som kan deles opp i to deler,
forretningsstrategi og konkurransestrategi!
Forretningsstrategi
En forretningsstrategi definerer markedet som bedriften skal operere i, og hvilke andre bedrifter den kommer til å ha med å gjøre. Målet og visjonen til bedriften danner ofte grunnlag for forretningsstrategien; det vil si hva bedriften gjør, hvorfor den eksisterer, og hva den sikter mot å bli.
Konkurransestrategi
På den andre siden så tar konkurransestrategien hensyn til hva som kjennetegner bedriftens evner, styrker og svakheter i forhold til det aktuelle markedet, i tillegg til konkurrentenes evner, styrker og svakheter. En konkurransestrategi definerer rett og slett evnen som bedriften har til å konkurrere i markedet.
2
Konkurransestrategiens 5-faktor-modell
Michael Porter utformet en innflytelsesrik modell med
5 faktorer for å illustrere hva som
driver konkurransen i et marked.
1. Trusler fra nye aktører i markedet
2. Trusler fra substituerbare varer eller tjenester
3. Forhandlingsstyrken blant leverandører
4. Forhandlingsstyrken blant kunder
5. Rivalisering mellom eksisterende bedrifter
3
3 klassiske markedsstrategier
Utover ovennevnte 5-faktor-modell mener Porter at en bedrift opererer med en av tre klassiske markedsstrategier for å posisjonere seg opp mot konkurrenter: fokus, differensiering eller kostnadsledelse.
Fokus
Med en fokusstrategi retter bedriften seg til en spesifikk del av markedet med et nisjetilbud.
Differensiering
En differensieringsstrategi handler om å tilby en vare eller tjeneste som skiller seg fra øvrige tilbud på markedet, og dermed levere et tilbud som har en høyere verdi enn konkurrentenes. En slik strategi krever betydelig research om markedet, utvikling og et effektivt team for salg og markedsføring.
Kostnadsledelse
Til slutt er kostnadsledelse en strategi som går ut på å øke gevinsten til bedriften. Dette oppnås enten ved å redusere kostnader samtidig som salgsprisene holder seg på et markedsnivå, eller ved å skaffe markedsandeler gjennom prisreduksjon.
4
Hvilke faktorer påvirker strategien?
Bedriften må ta hensyn til en rekke
faktorer når den skal utforme både forretningsstrategi
og konkurransestrategi.
Det kan være faktorer som blant annet ->
1. Vare- og tjenestetilbud på markedet
2. Aktiviteter i salgs- og markedsføringsavdelingen
3. Produksjonskapasitet og produksjonsevne
4. Mål for størrelse og utvikling
5. Markedstyper og markedsbehov
6. Mål for avkastning og fortjeneste
7. Teknologiske utviklingstrender
5
Strategiformer for bedrifter
Tre klassiske strategiformer kan brukes som grunnlag når du utformer strategien til bedriften din.
Optimalisering
Hensikten er å bli ledende innenfor bransjen når det gjelder pris og tilfredshet.
Strategien tar utgangspunkt i produksjon og leveranse av varer og tjenester.
Kundeintimitet
Strategien er basert på å tilpasse og skape løsninger ut fra kundens behov.
Målet er å skape langsiktige relasjoner med kundene sine og dermed oppnå både lojalitet og fortjeneste.
Produktledelse
I produktledelse handler strategien om rask kommersialisering av muligheter for å skape innovative tilbud.
Strategien går ut på kontinuerlig utvikling av toppmoderne varer og tjenester.
6
Strategi lønner seg
En strategisk plan veileder deg i et arbeid som ellers kan føles noe diffust.
Når en bedrift uttaler seg om mål og visjoner, kan det være vanskelig å se hvordan målene og visjonene helt konkret skal iverksettes.
En strategi bør derfor inneholde en langsiktig plan for fremtiden, men også støttes av kortsiktige og konkrete mål.
Å utforme en strategi kan virke komplisert og krevende i starten, men gir stor gevinst dersom arbeidet er godt gjennomført
7
Les mer om strategi på Økonombloggen

Regnskap Automatisering 3 min
Derfor bør du holde kundereskontroen ryddig
Å ha en oppdatert kundereskontro gir ikke bare bedre økonomisk oversikt, men sparer deg for tid og penger. Se hvilke...

Fakturahåndtering 7 min
Hva er forskjellen på Advanced Workflow og Medius AP Automation?
I denne bloggen forklarer vi forskjellene og likhetene mellom de 2 fakturahåndteringsløsningene Advanced Workflow by...

BI OneStop Reporting 4 min
Hvordan få bedre kontroll på lageret
Med OneStop Reporting er det mulig å lage en fullstendig femårsplan – inkludert resultatregnskap, balanse og...