Supply Chain Management er styringen av et nettverk som brukes til å levere produkter og tjenester, fra råvare til kunde, gjennom fysisk distribusjon, informasjonsflyt og penger.
Målet er å produsere og distribuere et spesifikt produkt til sluttkunden på en kostnadseffektiv måte.
En supply chain, eller forsyningskjede på norsk, representerer trinnene det tar for å få et produkt eller tjeneste fra sin opprinnelige tilstand og helt ut til kunden. Det er en kjede bestående av bedrifter og deres leverandører med mål om å produsere og distribuere et spesifikt produkt til den endelige kjøperen. Nettverket inneholder ulike aktiviteter, personer, enheter, informasjon og ressurser.
Jo bedre de ulike delene av en supply chain samhandler, jo større verdi gir det selskapet da ulike moment sammen skaper synergi. Dette var det vanskelig å implementere tidligere siden det var behov for tilpassede systemer for å møte hver organisasjons utfordringer.
I dag finnes det spesialiserte løsninger som ligger i skyen. Disser krever ikke kostbar utvikling eller hardware. I stedet kan du effektivisere ulike deler av din supply chain ved å skreddersy eller velge en nisjeløsning for spesifikke oppgaver som gjør deg best i markedet. Nisjeløsningen eller den skreddersydde oppgaven gir brukeren mulighet til å teste og eventuelt bytte ut denne delen om den ikke fungerer optimalt eller skaper synergi i prosessen.
|
Moderne Supply Chain |
Hvor mye trenger vi og hva bør bestilles? Et innkjøpssystem holder styr på hva som har blitt solgt historisk og ser etter mønstre i etterspørselen basert på ting som er viktige for virksomheten din, for eksempel sesongmessige variasjoner.
Systemet kan holde styr på hundretusenvis av artikler og vite når det er på tide å bestille for å ha varene til riktig tid. Målet med et innkjøpssystem er å alltid ha varer på lager når bestillingene legges inn, til en så lav lagerverdi og kapitalbinding som mulig.
Fakturaene mottas, valideres og matches mot innkjøpsordren. En effektiv prosess for å administrere inngående fakturaer betyr at kun avvik håndteres manuelt, resten går gjennom systemet uten håndspåleggelse for en smidig attestering. Fakturaen sendes til betaling, arkiveres og går inn i økonomisystemet for rapportering.
En ordre mottas og en salgsordre opprettes automatisk i ERP systemet som sjekker at varen er tilgjengelig på lager. Systemet sender så en plukkordre til prioriteringslisten som finnes i lagersystemet.
Hvis noe mot formodning er utsolgt, for eksempel på grunn av en uforutsett stor bestilling, opprettes en innkjøpsordre automatisk. Lagersystemet sender også automatisk en melding om når produktet er tilbake på lager.
Lagerpersonalet henter produktet ihht lagersystemets prioriteringslister og plukkeruter. Samtidig foretas en fortløpende varetelling under vareplukkingen for å alltid å ha ferske og korrekte tall i databasen, i tillegg slipper du å stenge ned for varetelling.
Varen leveres til kunden og en kundefaktura opprettes, sendes og konteres automatisk i ERP systemet.
![]() |
ERP system |
Et ERP-system er nyttig for en bedrift i mer enn et lagerstyringsperspektiv. ERP systemet utgjør ofte grunnlaget for en bedrifts mange forskjellige IT-systemer, hvor ulike systemer kan integreres med ERP systemet. Det brukes til å administrere områder som regnskap, kunde- og leverandørreskontro, ordre- og lagerstyring, ressursplanlegging, innkjøp, produksjonsplanlegging, personell, kundeadministrasjon og tidsrapportering.
Et ERP system brukes til å støtte flere deler av virksomheten og knytte sammen ulike avdelinger. Gjennom et ERP system kan eksempelvis en lagerplanlegger og en selger få samme informasjon på en enkel måte.
Bruken av et ERP system støtter virksomheten på flere måter. Det bidrar til en økt produktivitet, måloppfyllelse og kvalitet. Ved å gjøre informasjondelingen mellom enheter smidigere bryter det ned barrierer mellom forretningsenheter, noe som igjen forbedrer effektiviteten og forenkler arbeidshverdagenfor de ansatte.
Bruken av et ERP system kan bety en automatisering av hele kjernevirksomheten. I tillegg gir den en klar oversikt over de økonomiske aspektene, sikrer at de er korrekte i henhold til forskrifter og minimerer risikoen for potensielle feil
Lagerverdien og eventuell økning eller verdireduksjon noteres i ERP systemet. Det er mulig å se hvordan innkjøp og kundeordrer påvirker lagersaldoen. På denne måten er det mulig å følge med på hvor produktene er tilgjengelige, samt vite hvilke produkter som bør kjøpes.
Med ERP systemet har du muligheten til å holde styr på lageret til et visst nivå. Det er imidlertid verdt å merke seg at et ERP systems primære oppgave er å se over de økonomiske transaksjonene i en virksomhet.
I selskaper hvor lageret er en betydelig del av virksomheten kan det være behov for mer avansert systemstøtte for lageret; ideelt sett et WMS og/eller lagerstyringssystem.
Rett ERP system effektiviserer og forbedrer både regnskaps- og logistikkprosessemene, samt andre forretningskritiske områder. Det er også et godt styringsverktøy for å ta gode beslutninger.
Er du usikker hvilken løsning som er best for deg og din bedrift? Vi hjelper deg med å finne den rette løsningen for ditt behov.
![]() |
Innkjøp |
Mange bedrifter har mye kompetanse og erfarne innkjøpere innen sin bransje. Sesongvariasjoner og sikkerhetslager er noe det ofte er mye kunnskap om eller en akseptert praksis rundt. Men ettersom selskapet vokser og markedet svinger blir det vanskeligere og vanskeligere å holde oversikt over alle parametere om du ikke har riktig system.
Systemet beregner kontinuerlig anbefalt sikkerhetslager og optimaliseringer for å spare tid og penger, eller finner sesongvariasjoner du ikke visste fantes eller mønstre og utregninger som du ellers bruker mye tid på for å regne ut og forstå. Nå kan du heller bentytte tiden din til å studere forslagene du får fra systemet.
Noen av fordelene med å bruke systemer for lagerstyring og lageroptimalisering er:
EazyStock er et verktøy for etterspørselsprognostisering, lageroptimalisering og lagerstyring.
Med informasjon fra ERP systemet direkte inn i EazyStock får du automatisk optimalisert fyllingsprosessen for de beste lagerverdier og servicenivå.
![]()
|
Lagerstyring |
Det handler om å balansere alle deler av en forsyningskjede for å optimalisere hele prosessen. De vanligste forbedringene du opplever med et velfungerende lagerstyringssystem er:
Derfor er det viktig at lageret blir ivaretatt på best mulig måte. Produktene i et varelager kan være bedriftens største ressurs, men kan samtidig være dens største byrde.
Har du for mange varer på lager kan bety at produktene går ut på dato, skades eller ikke selges, noe som bidrar til større kostnader for selskapet. Har et selskap et for lite lager går de kanskje glipp av salgsmuligheter og risikerer også å skade servicenivået.
Tilbud og etterspørsel er aldri det samme over tid, noe som betyr at planene hele tiden må justeres. Det skjer ofte sesongmessige endringer, samt endringer i løpet av et produkts livssyklus.
For noen oppstår det også utfordringer med å holde kontroll på leverandører i ulike land med ulike skattesystem, toll og lover.
Lagerstyringssystemer inkluderer funksjoner for å
EazyStock er et verktøy for etterspørselsprognostisering, lageroptimalisering og lagerstyring.
Med informasjon fra ERP systemet direkte inn i EazyStock får du automatisk optimalisert fyllingsprosessen for de beste lagerverdier og servicenivå.
![]()
|
Lagerhåndtering |
Gjennom et sentralisert lagerhåndteringssystem kan ulike lageroppgaver styres og synliggjøres for alle. En betydelig nytte av systemet er dens effekt på kundeservice. Ved å hele tiden vite hvilke produkter som er tilgjengelig, hvor de er, når mer må bestilles, og hvor mye mer som må bestilles, kan bedriften hjelpe sine kunder på best måte.
Lagerhåndteringssystemet gir deg prosessen som skal brukes ved håndtering av en forsendelse som har ankommet lageret. Denne prosessen kan tilpasses etter behov, men dens grunnleggende funksjon er å minimere tap av varer og spare tid.
Gjør det mulig for de ansvarlige å vite hvor mye som er tilgjengelig på lager og å vite når det skal etterfylles for å unngå lagermangel.
Løsningen brukes også for å sikre at lageret ikke blir for fullt for å unngå at du binder opp unødig kapital.
Lagerhåndteringssystemet støtter dere med hvordan lageret bør organiseres på best mulig måte. Løsningen kan tilpasses etter f.eks. etterspørselen av- eller vekten til et produkt, og planlegges deretter for at håndtering er mest mulig effektiv på lageret.
Med automatisering av de fleste prosesser elimineres behovet for diverse dokumenter og papirer. Ved å synliggjøre gjeldende data til alle i selskapet får de tilgang til informasjonen når de har behov for den.
Et lagerhåndteringssystem hjelper til med at rett vare plukkes basert på selskapets lagerprisipper (f.eks FIFO). Med en slik nøyaktighet minimeres eventuelle feil som ellers lett kan oppstå ved manuell plukking.
Lagerhåndteringssystemet sikrer at bestillinger mottas og håndteres innen angitt tid og at rett produkt leveres innen forventet tidspunkt. Høyt servicenivå bidrar til å beholde kunder over tid og å få nye kunder.
BxLogistics Pro er en håndterminalløsning for å jobbe smartere, spare penger og få full kontroll over varelageret ditt.
BxLogistics Pro reduserer manuell håndtering ved å bruke en håndterminal til å registrere aktiviteter som levering og plukking. Dette reduserer feilplukking, unødvendig retur og mindre avfall, samt at du får bedre kontroll over varelageret ditt. I tillegg får du total sporbarhet da alt registrerer via håndterminalen.
![]()
|
Elektronisk fakturahåndtering |
Elektronisk fakturabehandling har de siste årene vært igjennom et epokeskifte der den nye generasjonens fakturahåndteringssystem ikke bare digitaliserer faktura- og attesteringsflyten, men automatiserer den også. Uavhengig av hvilken grunn du gjennomgår dine interne prosesser er det alltid muligheter for å forenkle hverdagen gjennom rett systemstøtte.
Første trinn er at selve fakturaen importeres. Dette skjer gjennom et fakturaskanningssystem hvor all verdifull informasjon overføres til et standardisert digitalt format. Inneholder fakturaen noen avvik får du som ansvarlig beskjed om dette, ellers sendes fakturaen automatisk til neste trinn i prosessen.
Neste steg er gransking, kontering og attestasjon av fakturaene. Det er mulig å sette spesifikke regler slikt innkommende fakturaer følger en gitt flyt. Hvordan flyten skal se ut tilpasses etter behov og selskap. Vet du hvor flaskehalsene vanligvis oppstår i prosessen?
Siste steg er betalingen. Den attesterte faktura er nå klar til betaling. Betalingen kan foregå på forskjellige måter. En mulighet er at betalingen skjer i selve systemet, eb annet at fakturaen flyttes automatisk over til ERP systemet for bokføring og planlagt betaling.
Elektronisk fakturahåndtering automatiserer håndteringen av leverandørfakturaer og reduserer eller eliminerer manuelt arbeid.
Medius AP Automation optimaliserer og automatiserer hele prosessen fra innkjøp til fakturahåndtering, attestering og betaling. Fakturaprosessen blir raskere, og du får bedre økonomisk kontroll og innsyn i bedriften.
![]()
|
Industri 4.0 |
Det kan sies det Industri 4.0 er basert på forsyningskjeden.
Å ha intelligente Supply Chain Management-løsninger (ofte forkortet SCM-løsninger) er avgjørende for å lykkes.
I Industri 4.0 er teknologi grunnleggende i forsyningskjeden, noe det ikke var før. Et eksempel er innen vedlikehold. Tidligere ville bedriften vanligvis ventet til en maskin svikter for så å gjøre et arbeid for å fikse den.
Smart teknologi har endret på dette. Nå kan vi forutse feil før de skjer og gjøre en handling i forkant for å forhindre at det skjer, slik at forsyningskjeden kan fortsette uavbrutt.
Industry 4.0 SCM gir også en betydelig fordel sammenlignet med tradisjonell SCM fordi det muliggjør målrettet planlegging og gjennomføring samtidig som det gir betydelige kostnadsbesparelser.
For eksempel må selskaper som opererer i henhold til en "plan-to-produce"-modell, hvor produksjonen er så nær som mulig knyttet til kundebehov, lage en nøyaktig prognose. Det handler om å styre mange menneskers innsats for å sikre at det som produseres møter markedets etterspørsel uten å overskride den og unngå kostbare overbelastninger.
Intelligente SCM-løsninger har også andre fordeler. For eksempel kan det frigjøre tid for de ansatte i forsyningskjeden til å kunne bidra til virksomheten på en måte som tilfører mer verdi.
Bedre SCM-systemer som automatiserer hverdagsoppgaver gir forsyningskjeden de verktøyene de trenger for å lykkes med å levere produkter og tjenester som forsyningskjeden er utformet rundt på en enklere, raskere, mer kostnadseffektiv og god måte.
![]()
|
Implementering |
En vanlig tilnærming er å starte med et pilotprosjekt for ett utvalgt område hvor dere ser behov for oppfølging og analyser, har engasjerte og interesserte mottakere og muligheten for å få tilgang til dataene der informasjonen finnes.
Rimelig tid for et pilotprosjekt bør ikke være mer enn én uke i implementering etterfulgt av to uker med evaluering og testbruk av resultatet.
Etter dette avgjør dere om dere skal fortsette videre med enten å fullføre og sette i gang løsningen for det området du gjorde pilotprosjektet på, eller om dere skal sette i gang med en ny analyse for et annet område.
Å ha en komplett, testet, verifisert og distribuert løsning på stedet hvor brukerne er opplært i løsningen tar vanligvis ca 2 måneder.
For å kunne holde en effektivt prosjektfremdrift er det viktig at noen fra oppdragsgivers (deres) side er engasjert i gjennomføringen for å kunne svare på spørsmål om hvordan du vil at løsningen skal utformes og kommunisere brukernes ønsker til de som implementerer løsningen.
Mange bedrifter velger å gå videre og implementerer løsninger for andre områder i virksomheten etter behov og engasjement, da de har sett verdien i å gjøre denne endringen.
Kontor
Support