PIM-system gir deg all produktinformasjon på ett sted

Et PIM-system passer til bedrifter som vil selge sine produkter digitalt, med et produkttilbud som har ulike variasjoner og kombinasjoner.

PIM står for Produkt Information Management og er et system som hjelper deres bedrift med å samle all produktinformasjon på ett og samme sted, samt forbedre og publisere den i interne og eksterne digitale kanaler, som e-handelsløsninger, fysiske kataloger eller sosiale medier. .

Hva er et PIM-system?

Et PIM-system (Product Information Management) er et digitalt verktøy for håndtering av produkter. Du samler all data om dine produkter og tjenester på en strukturert måte.

Forskjellen mellom et PIM-system og et ERP system er at i PIM-systemet kan du berike produktene med blant annet bilder, mer informativ tekst, filmer og produktark. Dette gir din bedrift en mulighet til å øke konverteringer - uansett produkt, marked eller tidspunkt på døgnet.

Med et PIM-system har du muligheten til å holde produktinformasjonen oppdatert i alle kanaler, som både er med på å øke den interne effektiviteten og forbedrer kundeopplevelsen.  

lager-kurt-webbilde2025

6 ting du vil like med PIM system

Administrer flere språk og land

Publiser innhold til spesifiserte land. Still enkelt inn språk, regler og tilbud tilpasset til et hvert nytt marked.

Reduser manuelt arbeid

Oppdater dine produktdata med smarte integrasjoner og slipp unødvendig tidsbruk på å synkronisere oppgaver.

Oppdatert informasjon på flere plattformer

Endringer gjort i PIM-systemet oppdateres til samme tid på plattformene du har integrert. Ingen flere utdaterte PDF'er!

Integrasjon til ulike kanaler

La PIM-systemet fungere som en master og la den sørge for at alt fra forhandlere, e-handel, markedsplasser og sosiale medier alltid er oppdatert.

PIM-system som en oppslagsbok

Et PIM-system blir som en digital oppslagsbok av produkter for ansatte, forhandlere og kunder. Jo mer informasjon, jo bedre service!

Gøy å selge og kjøpe

Sett opp et miljø som er brukervennlig både for dere selv og kunden. Alle vinner på å ha et PIM-system!

Fordelene med et PIM-system

Ved å ha et sentralt innsamlingspunkt for all produktdata får du stor gevinst .

  • Du sikrer at all produktdata er fullstendig og oppdatert før den går live på nettet.
  • Ved hjelp av en arbeidsflyt kan du enkelt se hvilke oppgaver som er tildelt deg.
  • Med samme originalkilde for all data reduseres også risikoen for feil under korrekturlesing for ulike trykkprodukter og design.
  • Effektivitetsgevinstene gjør at en investering i en PIM-løsning ofte lønner seg raskt. 

 

Sjekkliste

Trenger du et PIM-system for din e-handelsbedrift? 

Kjenner du deg igjen i noen av disse punktene? Da kan et PIM-system være løsningen for deg.

Uoversiktlig

Per dags dato finnes all data om produktene deres spredt utover ulike digitale verktøy, excel-lister som oppdateres manuelt, i permer eller via produsentens egne nettsider.

Nettsiden

Nåværende nettside føles kjedelig og uinspirerende for deres besøkende. 

Ikke API

Produktdataen deres er ikke tilgjengelig for å kunne kobles opp mot eksempelvis Amazon, Prisjakt, eller Google Shopping via API'er.

Bilder

Dere får mange spørsmål til kundesenteret fra kunder om bilder på produkter i ulike vinkler, priser, teknisk dokumentasjon, nedlastbare produktark, m.m.

Feil ut

Flere i bedriften jobber med å berike og forbedre produktene på deres nettside eller e-handel, men dere vet ikke om de har gjort det de skal før du oppdaterer nettsiden. Risiko for at sider/artikler som ikke skulle vært publisert blir det.

Tilgjengelighet

Etter arbeidstid er det vanskelig for de besøkende å få fram riktig produktinformasjon om deres produkter/tjenester fordi personalet, som sitter med informasjonen, har gått hjem for dagen.

Digitalisering

Dere opplever økt konkurranse digitalt fra andre i bransjen og vil vise frem produktene deres på en bedre måte, øke den digitale tilstedeværelsen og kort sagt - komme inn i gamet!

Flere markeder

Dere finnes på flere ulike markeder og har et problem med å strukturere hvilke produkter som skal være synlige på sine respektive markeder manuelt.

Hva koster et PIM-system?

Hvor avansert er deres e-handel?

Ut ifra hvordan deres digitale kanaler ser ut, utgjør hvor avansert PIM-systemet må være. Jo mer avansert plattformen er, jo mer avansert PIM-løsning, og med det følger det en høyere pris. Det skal også sies at jo mer avansert løsningen er, jo mer er det å tjene på et godt PIM-system.

For å få mest mulig nytte av et PIM-system kreves det at produktene kan publiseres fort i de ulike kanalene. For at dette skal være mulig krever det at PIM-systemet prater med de andre systemene deres. Å integrere systemene som legger informasjon inn i PIM-systemet gjør ting mye enklere.

Det å kjøpe og velge den rette PIM-løsningen for din bedrift kan ofte bli fastlåst i et internt perspektiv der kostnad og tidssparing er årsaken til at man ønsker å bytte fra den nåværende løsningen. Ikke glem å tenke utenifra-og-inn, hvordan kan du hjelpe dine besøkende og kunder igjennom å skaffe et PIM-system?

Kontakt oss om du vil vite hva dere kan tjene på et PIM-system og få et estimat på den løsningen dere ønsker å etablere i deres bedrift.

ehandel-Hero

Styrk din virksomhet med et PIM-system

At all informasjon er lett tilgjengelig på nettet gjør at konsumentene gjør mye av informasjonsinnhentingen selv før et kjøp. Finner de ikke det de leter etter på en side, finner de alltid et lignende produkt på en annen side ved neste søk. Derfor er det utrolig viktig for deg som bedrift å vise relevant informasjon på din nettside så du ikke taper salg.

Et godt PIM-system gir deg også en mulighet til å publisere samme data til flere markeder og i flere ulike kanaler. Vil du begynne å selge internasjonalt, på Instagram shopping eller på en annen markedsplass er et PIM-system helt nødvendig. Kunden opplever et omnichannel-tankesett og du slipper å sitte med hjerte i halsen over at du ikke har korrekturlest oppdateringene i katalogen. Så lenge all dataen er riktig i PIM-systemet er det også hva som kommer til å vises i alle dine kanaler. 

*Omnichannel = Når du gir dine besøkende/kunder samme opplevelse uansett om de besøker deg på nettet, i en butikk, via en app, annonse, e-post eller via en katalog.

Det kunder ser etter og som enkelt håndteres i et PIM-system

  • Pris
  • Unike priser for visse kunder
  • Om det er på lager
  • Tekniske produkspesifikasjoner
  • Bilder og filmer
  • Språkvalg
  • Anmeldelser fra andre kunder som har kjøpt produkter
  • Relaterte produkter.