PIM-system
Pim står for Produkt Information Management og er et system som hjelper deres bedrift med å samle all produktinformasjon på ett og samme sted, samt forbedre og publisere den i interne og eksterne digitale kanaler, som e-handel markedsplasser, fysiske kataloger eller sosiale medier.
Oppdatert produktdata i alle kanaler
Samle all informasjon på ett og samme sted
Internt og eksternt salgsverktøy
Hva er et PIM-system?
Et PIM-system (Product Information Management) er et digitalt verktøy for håndtering av produkter. Du samler all data om dine produkter og tjenester på en strukturert måte.
Forskjellen mellom et PIM-system og et ERP system er at i PIM-systemet kan du berike produktene med blant annet bilder, mer informativ tekst, filmer og produktark. Dette gir din bedrift en mulighet til å øke konverteringer - uansett produkt, marked eller tidspunkt på døgnet.
Med et PIM-system har du muligheten til å holde produktinformasjonen oppdatert i alle kanaler, som både er med på å øke den interne effektiviteten og forbedrer kundeopplevelsen.
Administrer flere språk og land
Publiser innhold til spesifiserte land. Still enkelt inn språk, regler og tilbud tilpasset til et hvert nytt marked.
Reduser manuelt arbeid
Oppdater dine produktdata med smarte integrasjoner og slipp unødvendig tidsbruk på å synkronisere oppgaver.
Oppdatert informasjon på flere plattformer
Endringer gjort i PIM-systemet oppdateres til samme tid på plattformene du har integrert. Ingen flere utdaterte PDF'er!
Integrasjon til ulike kanaler
La PIM-systemet fungere som en master og la den sørge for at alt fra forhandlere, e-handel, markedsplasser og sosiale medier alltid er oppdatert.
PIM-system som en oppslagsbok
Et PIM-system blir som en digital oppslagsbok av produkter for ansatte, forhandlere og kunder. Jo mer informasjon, jo bedre service!
Gøy å selge og kjøpe
Sett opp et miljø som er brukervennlig både for dere selv og kunden. Alle vinner på å ha et PIM-system!
Fordelene med et PIM-system
Ved å ha et sentralt innsamlingspunkt for all produktdata får du stor gevinst . Du sikrer for eksempel at all produktdata er fullstendig og oppdatert før den går live på nettet, og ved hjelp av en arbeidsflyt kan du enkelt se hvilke oppgaver som er tildelt deg. Med samme originalkilde for all data reduseres også risikoen for feil under korrekturlesing for ulike trykkprodukter og design. Effektivitetsgevinstene gjør at en investering i en PIM-løsning ofte lønner seg raskt.
PIM-systemer er ofte innebygd i e-handelsplattformen, som for eksempel hos Litium. Du kan også bruke et separat PIM-system som inRiver eller en annen tredjepartsløsning som passer ditt fokusområde best.
Med Litiums PIM får du muligheten til å ta din produktkatalog til det neste nivået. Du kan blant annet skape fleksible informasjonsmodeller ved hjelp av dynamiske databaser, samt få en bedre varianthåndtering basert på organisasjonen og produktenes behov.
inRiver PIM er bygget for at sluttbrukeren enkelt skal kunne jobbe med å berike produkter samtidig som plattformen har sikkerheten i forsetet.
Hvem burde ha et PIM-system?
Alle vil tjene på å bruke et PIM-system. Et PIM-system passer til bedrifter som vil selge sine produkter digitalt, med et produkttilbud som har ulike variasjoner og kombinasjoner.
Sjekkliste - Trenger du et PIM-system for din e-handelsbedrift?
Per dags dato finnes all data om produktene deres spredt utover ulike digitale verktøy, excel-lister som oppdateres manuelt, i permer eller via produsentens egne nettsider.
Nåværende nettside føles kjedelig og uinspirerende for deres besøkende.
Produktdataen deres er ikke tilgjengelig for å kunne kobles opp mot eksempelvis Amazon, Prisjakt, eller Google Shopping via API'er.
Dere får mange spørsmål til kundesenteret fra kunder om bilder på produkter i ulike vinkler, priser, teknisk dokumentasjon, nedlastbare produktark, m.m.
Dere har flere i bedriften (og kanskje til og med eksternt) som jobber med å berike og forbedre produktene på deres nettside eller e-handel, men dere vet ikke om andre har gjort det de skal før du oppdaterer nettsiden. Med andre ord så finnes det en risiko for at sider, artikler som ikke skulle vært publiserte og halvferdige sider blir duplisert.
Etter arbeidstid er det vanskelig for de besøkende å få fram riktig produktinformasjon om deres produkter/tjenester fordi personalet, som sitter med informasjonen, har gått hjem for dagen.
Dere opplever økt konkurranse digitalt fra andre i bransjen og vil vise frem produktene deres på en bedre måte, øke den digitale tilstedeværelsen og kort sagt - komme inn i gamet!
Dere finnes på flere ulike markeder og har et problem med å strukturere hvilke produkter som skal være synlige på sine respektive markeder manuelt.
Kjenner du deg igjen i noen av disse punktene?
Da kan et PIM-system være løsningen for deg.
Bedrifter velger ofte å lage produktet sitt i ERP-systemet og anvender det som master. Der ligger all nødvendig data som artikkelnummer, EAN-koder, prisstrukturer, lagersaldo, m.m.
Når produktet føres over i PIM-systemet gir det muligheten til å berike produktet med innhold som bilder, selgende tekst, språk, ulike markeder, håndtering av kampanjer og annet som ikke egner seg i et ERP-system.
Endringene du gjør i PIM-systemet blir oppdatert på din nettside umiddelbart. Nå er all informasjonen tilpasset for ulike markeder, personaliserte og enkle å håndtere - både for deg og dine besøkende.
Målet er selvfølgelig at dine besøkende skal utføre den handlingen du ønsker. Det kan dreie seg om et kjøp, en nedlastning av et produktark, en tilbudsforespørsel eller enhver annen form for digital transaksjon som styrker din virksomhet.
Hva koster et PIM-system?
Hvor avansert er deres e-handel? Ut ifra hvordan deres digitale kanaler ser ut, utgjør hvor avansert PIM-systemet må være. Jo mer avansert plattformen er, jo mer avansert PIM-løsning, og med det følger det en høyere pris. Det skal også sies at jo mer avansert løsningen er, jo mer er det å tjene på et godt PIM-system. Kontakt oss om du vil vite hva dere kan tjene på et PIM-system og få et estimat på den løsningen dere ønsker å etablere i deres bedrift.
Det å kjøpe og velge den rette PIM-løsningen for din bedrift kan ofte bli fastlåst i et internt perspektiv der kostnad og tidssparing er årsaken til at man ønsker å bytte fra den nåværende løsningen. Ikke glem å tenke utenifra-og-inn, hvordan kan du hjelpe dine besøkende og kunder igjennom å skaffe et PIM-system?
Hvorfor Exsitec?
4000 kunder
i Norden
I over 20 år har Exsitec hjulpet bedrifter med å digitalisere sin virksomhet for å nå sine ambisjoner. Med kombinasjonen nordens største traineeprogram og markedets mest erfarne eksperter har vi sammen med våre kunder gjennomført et tusentalls vellykkede leveranseprosjekter.
Langsiktige
kunderelasjoner
Vi jobber med langsiktige kunderelasjoner ved å ta ansvar før, under og etter leveransen. Med en engasjert support, proaktiv forvaltning og kontinuerlig inspirasjon skaper vi verdi på både kort og lang sikt. Sammen leverer vi løsninger som utgjør en forskjell i kundens virksomhet.
En fungerende helhet
Med å kombinere utvalgte system og tjenester til en fungerende helhet skaper vi forutsetninger for hver kunde til å nå sine ambisjoner. Med bærekraftige integrasjonsløsninger og skreddersydde systemtilpasninger med brukeren i fokus sørger vi for at systemene fungerer sammen
PIM-system og integrasjoner
Ofte starter det med at produktinformasjonen ligger i ERP systemet ditt, som deretter berikes i produktsystemet og tilslutt publiseres i ulike kanaler.
For å få mest mulig nytte av et PIM-system kreves det at produktene kan publiseres fort i de ulike kanalene. For at dette skal være mulig krever det at PIM-systemet prater med de andre systemene deres. Å integrere systemene som legger informasjon inn i PIM-systemet gjør ting mye enklere.
Her kan du lese mer om integrasjoner og hvordan Exsitec kan hjelpe deg med dette. Vi er nemlig eksperter på å få ulike systemer til å samarbeide og skape synergieffekter.
Styrk din virksomhet med et PIM-system
At all informasjon er lett tilgjengelig på nettet gjør at konsumentene gjør mye av informasjonsinnhentingen selv før et kjøp. Finner de ikke det de leter etter på en side, finner de alltid et lignende produkt på en annen side ved neste søk. Derfor er det utrolig viktig for deg som bedrift å vise relevant informasjon på din nettside så du ikke taper salg.
Det kunder ser etter og som enkelt håndteres i et PIM-system :
Pris
Unike priser for visse kunder
Om det er på lager
Tekniske produkspesifikasjoner
Bilder og filmer
Språkvalg
Anmeldelser fra andre kunder som har kjøpt produkter
Relaterte produkter
Et godt PIM-system gir deg også en mulighet til å publisere samme data til flere markeder og i flere ulike kanaler. Vil du begynne å selge internasjonalt, på Instagram shopping eller på en annen markedsplass er et PIM-system helt nødvendig. Kunden opplever et omnichannel-tankesett og du slipper å sitte med hjerte i halsen over at du ikke har korrekturlest oppdateringene i katalogen. Så lenge all dataen er riktig i PIM-systemet er det også hva som kommer til å vises i alle dine kanaler.
*Omnichannel = Når du gir dine besøkende/kunder samme opplevelse uansett om de besøker deg på nettet, i en butikk, via en app, annonse, e-post eller via en katalog.
Reduser internt arbeid med PIM-system
Det er store fordeler med å ha et godt PIM-system av kvalitet istedet for en enkel produktkatalog, eller kanskje bare en enkel hjemmeside. Du opplever en helt annen kontroll over dataen din, uansett om du har valgt at PIM-systemet skal være der du har din master data eller om det ligger i ditt ERP system.
Du beriker produktene dine med mer informative tekster, lager felt for ulike produktattributter og kunden får mulighet til å filtrere søket sitt. Andre positive effekter for deg og miljøet er at du forhåpentligvis reduserer returer. Dette fordi kunden har mye mer informasjon om ditt produkt/tjeneste og dermed minimere risikoen for feilkjøp.
I tillett er PIM-systemer veldig godt likt av søkemotorer og SEO.
Nytt PIM-system gir nye muligheter
Kort forklart så gjør et PIM-system det mulig å presentere hele deres sortiment på en attraktiv og enhetlig måte.
Et PIM-system gjør det ikke bare mulig for enkel håndtering av produktdata, men gir også en effektiv intern arbeidsflyt som sammen bidrar til konkurransefordeler, som igjen styrker kundeopplevelsen fra grunnen.
Med hjelp av et PIM-system kan du enkelt ta ansvar for produktinformasjonen, og passe på at den er komplett og korrekt, som gjør det enkelt å vise produktene deres på en profesjonell måte. Dette gjelder selvsagt i alle type salgskanaler, som sosiale medier, e-handel, hos forhandlere eller fysiske butikker.
For å oppnå de beste resultatene med et PIM-system trengs et integrasjonsarbeid mot databaser og systemer hvor relevant produktinformasjon er lagret.
For den interne brukeren, er PIM-systemet prosessbasert. Produkter får statusen "fullført" etter en rekke automatiske og manuelle steg, før de anses å være klare til å bli publisert.
I praksis innebærer dette at man setter opp en flyt rundt hvert produkt, uansett om dere vil berike det med monteringsvisninger eller legge til produktenes USP'er, så styrer systemet de som administrerer til å gjennomføre alt i riktig rekkefølge. Hele veien fra forretningssystemet ut til den faktiske salgskanalen der produktene skal vises.