Innhold
Rollen som IT-konsulent
Innhold
I en verden full av forskjellige IT-konsulentselskaper kan det noen ganger være vanskelig å få et klart bilde av hva en IT-konsulent egentlig gjør. Derfor har vi forsøkt å gi deg en fullstendig forståelse av rollen i dette blogginnlegget, spesielt med tanke på hva det å være IT-konsulent betyr for oss her hos Exsitec.
Hva er en IT-konsulent?
En IT-konsulent er en ekspert i IT-bransjen som kan tilby råd, løsninger og støtte til bedrifter som søker hjelp med sin tekniske infrastruktur. Som IT-konsulent er du ofte spesialisert på et bestemt område innen IT. Hos Exsitec, hvor vi jobber med implementering av digitale løsninger, har vi en rekke områder du som IT-konsulent kan jobbe innenfor, og området du jobber innenfor styres ofte av erfaring og interesse. Hos Exsitec har vi konsulenter innen disse ulike systemområdene:
- Økonomisystem
- Business Intelligence
- CRM
- Budsjett & prognose
- Fakturahåndtering
- HRM
- Integrasjon og utvikling
Hva gjør en IT-konsulent?
I tillegg til å være ekspert på ett eller flere områder innen IT, har du også ofte ulike roller som konsulent. Eksempler på noen av disse rollene kan være:
-> Prosjektleder
-> Spesialist
->Utvikler
->Teamleder
-> Supportkonsulent
Implementering av tekniske løsniger
En viktig oppgave for en IT-konsulent er å implementere de tekniske løsningene som er valgt for å nå kundens mål. Dette kan inkludere alt fra å installere ny programvare til å lage tilpassede databaseløsninger. IT-konsulenten trenger å ha teknisk kunnskap for å kunne utføre disse oppgavene på en effektiv og sikker måte.
Opplæring av brukere
Når en ny teknologiløsning er på plass, er det avgjørende at brukerne får opplæring slik at de kan utnytte teknologien på en effektiv måte. Dette kan inkludere alt fra å veilede brukere i bruken av ny programvare til å forklare hvordan man benytter en ny databaseløsning. Ettersom mange IT-konsulenter i Exsitec har bakgrunn fra forretningssiden, kan vi også støtte våre kunder med forretningsspesifikke problemer som oppstår i forbindelse med deres digitale måte å jobbe på. IT-konsulenten må være en god formidler for å kunne lære bort teknologien og arbeidsmetodene på en oversiktlig og enkel måte.
Teknisk support
Som IT-konsulent er det viktig å være tilgjengelig for teknisk support når kundene trenger hjelp. Det betyr at IT-konsulenten må ha gode feilsøkingsferdigheter og kunne løse problemer effektivt. IT-konsulenten må også ha god forståelse for ulike tekniske plattformer og programvare for å kunne gi kundene riktig støtte.
Forvaltning og vedlikehold av tekniske løsninger
Etter at tekniske løsninger er implementert, skal de også administreres og vedlikeholdes. Det betyr at IT-konsulenten skal ha forståelse for tekniske styrings- og vedlikeholdsprosesser. IT-konsulenten skal også ha evne til å sørge for at tekniske løsninger fungerer effektivt og at alle oppdateringer og oppgraderinger gjøres riktig.
Hvordan blir man IT-konsulent?
Å bli IT-konsulent krever vanligvis utdannelse innen et relevant felt, for eksempel informatikk, sivilingeniør, siviløkonomi eller systemvitenskap. Det kan også være greit å få praktisk IT-erfaring, enten gjennom praksisplasser, deltidsjobber eller prosjekter utenfor skolen, men interessen for IT er viktigst.
Hos Exsitec kan du komme både som erfaren og uerfaren. Vi sørger for å utdanne deg ved å bruke programmer og opplæring for å sertifisere deg innen spesifikke tekniske områder.
Lønn
Som IT-konsulent tjener du generelt sett mellom 30 000 - 70 000 kr i måneden. Lønnen din avhenger helt av hvilken type rolle og ansvar du har innenfor feltet du opererer i.
Interessert i å jobbe som IT-konsulent?
Vi har et av Nordens største traineeprogram som gjennomføres en gang i året. Hvis du lurer på hvordan det er å være traniee hos oss kan du få svar på det i TraineePodden på Spotify!
Der får du høre fra våre nåværende og tidligere traineer. De forteller om sine erfaringer, utviklingsmuligheter, om traineereisen og om kulturen vår.
Du hører podden her: TraineePodden
Du kan også lese mer på vår karriereside eller kontakte oss!
Relatert innhold
ERP strategi og ledelse 4 min
Jeg har fortsatt Visma Global. Hva bør jeg gjøre?
Er du en av dem som fortsatt sitter med en lokalinstallert Visma Global løsning og kjenner på at du burde ha gjort noe...
Samfunn & Bærekraft 5 min
Hvorfor feirer vi Pride?
Bak livlige parader og regnbueflagg ligger en dyp og betydningsfull historie som fortsetter å drive Pride-bevegelsen...
CRM 3 min
Hvordan utnytte kundedata
Les hvorfor det er kritisk å utnytte kundedata fullt ut, og få praktiske tips om hvordan du kan gjøre dette effektivt...