1

Wave Image

Innhold

    Publisert: 14.12.22 | Regnskap

    7 tips for et godt årsregnskap

    Innhold

      I denne utgaven av økonombloggen deler vår egen CFO, Hans Ingar Lefsaker, sine tanker og tidligere erfaringer med systemestøtte og årsoppgjør. Han avslører også noen av spøkelsene i balansen og avslutter med å gi oss 7 tips for å få et godt årsoppgjør.

      God lesning!

      Vil du heller høre denne bloggen enn å lese selv?
      Hør den på Spotify!

      Ute er det kaldt. Mørkt om morgenen og mørkt om kvelden. Strømprisene stiger - et nytt moment for året 2022. Og brått er det årsoppgjør.  Årsoppgjør er en oversikt over din bedrifts status og offisielle regnskap i slutten av et regnskapsår. Det sier noe om hvordan det står til med virksomheten din etter et år med drift. Et årsoppgjør skal inneholde resultatregnskap og balanse, og en eventuell årsberetning.
       
       
      Hvordan er det med balanseregnskapet ditt? Jeg tenker tilbake til «nittenpilogbue», da en god kollega hadde sluttet etter høstferien. Vi hadde byttet system og vi opplevde mer systemtrøbbel enn systemstøtte. Regnskapslaget var i ubalanse og balansen var i ulage. Jeg skjønner hvorfor det ble mye overtid og mange revisortimer den gangen.  

       

      Abonnere på Økonombloggen

       

      Kvalitet eller glimrende bortforklaring?

      Det finnes sikkert yrker hvor du kan legge tap og nederlag bak deg. I regnskapsyrket vil fortiden alltid innhente oss. Kvalitet er ikke umoderne, og i valget mellom å levere kvalitet eller levere glimrende avviksbortforklaringer streber jeg etter det første.  
       
      En velsmurt regnskapsprosess blir ikke til på en dag. Og når prosessen har blitt velsmurt over tid vil den stadig bli utsatt for ytre eller indre påvirkning som truer kvaliteten.  

       
      Resultatregnskap

      Et resultatregnskap summerer opp bedriftens årlige inntekter og kostnader. I balansen finner vi eiendeler, gjeld og egenkapital. Og det dukker av og til opp noen spøkelser i balansen. Det kan være eiendeler som ikke eksisterer eller gjeld som ikke er registrert. Uforklarte avvik og differanser i regnskapet blir sjelden borte av seg selv. Og egenkapitalen blir redusert. 

      Les mer om ERP løsninger vi tilbyr ->

       

      7 tips til et godt årsoppgjør

      Etter mange år i regnkapsyrket har jeg notert meg noen smarte ting som effektiviserer arbeidet til årsoppgjøret. Her er mine 7 smøretips på veien til et godt årsoppgjør.  

      1. Et grensesnitt hvor økonomiske transaksjoner blir fanget opp, behandlet pent og distribuert riktig. Til rett konto, avdeling og alt det andre vi skal måle på. Det er smart med et innbydende grensesnitt hvor alle kollegaer bidrar med verdi og input – hele året.
      2. Intelligente rapporter og skjermbilder som er bygget for å avsløre avvik, differanser og manglende bilag.  
      3. Kundereskontro som er ajour hver dag med riktig bilde av hva kunder skylder oss. Et bilde som stemmer eksakt med det kunden leser i sitt regnskap.  
      4. Vareverdier i regnskapet som stemmer med lagerlisten i logistikken og som stemmer med varehyllene og alt som til enhver tid er i transitt.
      5. Systemer som varsler om mulige – og «umulige» avvik.  
      6. Medarbeidere som er effektive avviksdetektiver og er dyktige på «mønstergjenkjenning». 
      7. Relevante sjekklister for et godt årsoppgjør. Sjekklister som blir utfylt! 


      Er du ikke allerede i gang med forberedelsene til årsoppgjøret så begynner det å haste nå. 

      Trenger du bistand med forberedelser eller gjennomføring av årsregnskapet?
      Da kan du ta kontakt med oss på kundesenter@exsitec.no, så vil en rådgiver ta kontakt med deg.

       

      Abonnere på Økonombloggen

       

      Relatert innhold

      Hva er SAF-T 1.30 og hva må jeg gjøre nå?

      ERP 7 min

      Hva er SAF-T 1.30 og hva må jeg gjøre nå?

      Fra 01.01.2025 er eneste gyldig format SAF-T 1.30. Her kan du lese alt om hva SAF-T er og hva den nye versjonen SAF-T...

      Automatiser månedsavslutningen med OneStop Reporting

      Integrasjon Automatisering BI strategi og ledelse 3 min

      Automatiser månedsavslutningen med OneStop Reporting

      Med OneStop Reporting kan du automatisere dataflyten fra ERP-systemet til dine rapporter, slik at...

      Hvorfor skal jeg ha en forvaltningsavtale?

      ERP strategi og ledelse 3 min

      Hvorfor skal jeg ha en forvaltningsavtale?

      Det er systemene som gir oss data, men det er menneskene som gir oss innsikt. Derfor er det viktig å bygge en...

      Toggle Icon Author Avatar

      Kontakt
      skribenten

      Close

      Kontakt Hans Ingar Lefsaker