Innhold
Hvorfor skal jeg ha en forvaltningsavtale?
Innhold
Det krever mye av et selskap å holde seg oppdatert på alle teknologiendringene som skjer og alle nyheter som slippes løpende i de nye skyløsningene. Innovasjonsgjeld oppstår når du ikke greier å holde tritt med de nye mulighetene og funksjonene som blir lansert. Du får et ubenyttet potensial som reduserer effektiviteten og konkurransekraften.
Denne nye situasjonen utfordrer oss til å tenke nytt rundt hvordan vi forvalter løsningene våre og utnytter mulighetene som følger med hver ny versjon. En forvaltningsavtale gir deg tilgang til dedikerte konsulenter som fungerer som en strategisk sparringspartner. De sørger for at du utnytter løsningene og mulighetene som finnes, slik at du får mest mulig ut av systemet og jobber smart og effektivt for å være konkurransedyktig.
God lesning!
Vil du heller høre denne bloggen enn å lese selv?
Hør den på Spotify!
Er du en av dem som har kommet i gang med et ERP-system i skyen?
Da gleder du deg sikkert over å ha en løsning som alltid er på den nyeste versjonen og som alltid gir tilgang til de nyeste funksjonene. I en skyverden kommer oppdateringene fortløpende, og de store produsentene slipper gjerne nye versjoner ukentlig, eller enda oftere.
Det kan føles litt overveldende med alle nyhetene og valgmulighetene du har tilgang til i løsningen. Det er tidkrevende å holde seg oppdatert på all informasjon og filtrere ut hva som er relevant for deres drift. Det krever mye av et selskap å holde tritt med alle teknologiendringene. Dette gjelder ikke bare endringene i selve kjerneløsningen, men også teknologiutviklingen generelt i bransjen. Nye aktører dukker opp og løser problemstillinger som tidligere ikke var mulige å håndtere med digitale løsninger. De nye skyløsningene utfordrer oss til å tenke nytt rundt hvordan vi forvalter løsningene våre og utnytter mulighetene som følger med hver ny versjon.
Teknisk gjeld og inovasjonsgjeld
Tidligere brukte vi begrepet teknisk gjeld for selskaper med utdaterte tekniske løsninger som hindret dem i å ta i bruk mer moderne teknologi og drifte effektivt. Årsaken var ofte gamle versjoner og spesialtilpasninger som var kodet inn i løsningen.
Med mer moderne skyløsninger er denne problemstillingen mindre vanlig ettersom skyløsningene er mer standardiserte, og brukerne alltid er på seneste versjon. Med den raske utviklingen av disse systemene har et nytt begrep blitt introdusert – innovasjonsgjeld. Innovasjonsgjeld oppstår når et selskap ikke greier å holde tritt med de nye mulighetene og funksjonene som blir lansert, og dermed har et ubenyttet potensial som reduserer effektivitet og konkurransekraft.
Skyreisen begynner først når den nye skyløsningen er tatt i bruk
Vi anbefaler kundene våre å ha én eller flere dedikerte personer som får ansvaret for å ta imot den nye skyløsningen, videreutvikle den og hente ut potensialet over tid. Det er lett å tenke at du er i mål når du har implementert din nye skyløsning, men som vi sier til kundene våre – det er da reisen begynner.
Det er først når du begynner å bruke den nye løsningen du virkelig ser mulighetene, men også begrensningene, i en standardisert løsning. Det er nå vi kan starte med å tilpasse og justere løsningen etter deres behov, for å maksimere effektivitet og hente ut gevinstene.
Forvaltningsavtale
For å gjennomføre dette arbeidet har mange stort utbytte av å få hjelp fra sin partner eller leverandør av ERP-systemet. Dette gjøres enklest ved å inngå det vi kaller en forvaltningsavtale. Gjennom en forvaltningsavtale får dere tilgang på en eller flere dedikert konsulenter som kjenner deres løsning og behov, og som fungerer som en strategisk sparringspartner i diskusjoner om små og store endringer som påvirker deres løsning. Deres partner vil til enhver tid være oppdatert på de siste versjonene og vil raskt kunne sile ut endringer og nyheter som er relevante for deres løsning. I diskusjoner om problemstillinger vet vi hva som er mulig å få til, enten ved hjelp av mindre endringer og parameterinnstillinger i løsningen, nye skjermbilder eller støtte fra tredjepartsløsninger.
Om dere trenger en forvaltningsavtale eller ikke, avhenger av kapasiteten og kompetansen internt hos dere til å forvalte løsningen selv. For å være konkurransedyktige må du henge med på endringene som kommer og sette av tilstrekkelig tid til kompetanseheving, videreutvikling og optimalisering. Løsningen deres må forvaltes for å sikre at dere hele tiden utnytter de nye mulighetene som kommer, enten av dere selv eller ved hjelp av en partner. Ved å inngå en forvaltningsavtale flytter dere store deler av arbeidet med å forvalte ERP-løsningen til partneren, slik at dere kan fokusere på det dere er best på.
Ta kontakt med oss for en prat om hvordan vi kan hjelpe deg med å forvalte deres forretningssystemer.
Les mer om forvaltningsavtalen med Exitec →
Relatert innhold
BI ERP strategi og ledelse 4 min
Økonomiavdelingens utfordringer i 2024, og hvordan løse dem
3 hovedutfordringer økonomiavdelinger møter i hverdagen og tips til hvordan de kan løse dem for å bli mer effektive,...
ERP strategi og ledelse AI 4 min
ERP, KI og digitale trender
Vi utforsker temaet kunstig intelligens (KI), og hvordan dette påvirker ERP-systemer og bedrifters digitale strategier.
Integrasjon ERP strategi og ledelse 5 min
Hvordan bytte ERP-system
Bytte av ERP-system: Les om hvordan du gjennomfører en smidig overgang til et nytt skybasert ERP-system! Basert på...