Systemer for lagerstyring
og lagerhåndtering

Uansett hvordan ditt lager er satt opp er det en omfattende oppgave å håndtere store varemengder og mange varenumre. Når virksomheten vokser blir det vanskelig å ikke overbelaste innkjøps- og lagerpersonalet.

Noen fornøyde lager-kunder

Gevinster med system for lagerstyring

Tilpasset lagerstyring

Med et system tilpasset lagerstyring kan du administrere alle dine lagerprosesser digitalt for en mer effektiv arbeidsdag med minimal risiko for manuelle feil.

Økt servicenivå og salg

Ved hjelp av et lagersystem kan du sørge for at du har de riktige varene på lager og til rett tid. Ved å minimere situasjoner hvor det er utsolgt kan du øke servicenivået, salget og på sikt kundetilfredsheten.

Redusere søketider

Et lagersystem hjelper deg med å redusere søketider og unødvendig bevegelse på lageret, som resulterer i økt effektivitet. Du kan for eksempel forbedre prosessen rundt mottak, flytting og levering av varer.

Optimaliser lageret

Lagersystemet hjelper deg med å holde oversikt over hvor mye av hvert produkt som er på lager og når det er på tide å fylle på, samtidig som leverings-kostnadene for produktene holdes så lave som mulig.

Spar tid og penger

Det er store gevinster å hente ved å digitalisere manuelle lagerprosesser. Du sparer tid og penger, optimaliserer prosesser og gir ansatte mulighet til å fokusere tiden din på mer prioriterte oppgaver, som skaper verdi for virksomheten.

 

Lagerstyring eller lagerhåndtering?

Lagerstyring

Et lagerstyringssystem brukes til å ta bedre beslutninger og investeringer angående en forsyningskjede. En viktig del er optimalisering av kjøp.

Et lagerstyringssystem brukes for analyse, simulering, samt optimalisering for å sikre at de riktige produktene er tilgjengelig til rett tid og på rett sted til lavest mulig kostnad.

Lagerstyringssystemer inkluderer også innkjøpsoptimalisering. Siden lagre og varene på lagre utgjør kjernen i bedriften, er dette ofte en av de mest verdifulle og kritiske systemstøttene. Innkjøpsprosessene blir stadig mer komplekse og håndtering av disse manuelt fører ofte til feil og er vanskelig å skalere.

Lagerhåndtering

Et lagerhåndteringssystem (Warehouse Management System, WMS), brukes for å støtte de daglige aktivitetene på et lager, med fokus på lagerkontroll og flytting av varer.

Hovedoppgaven til lagerhåndteringssystemet er å overvåke hvilke varer som er på lageret, støtte og forenkle vareplukking, samt å holde styr på hvor varene er.
Bruk av lagerhåndteringssystem gjør lagerdrift enkere og mer effektivt.

Målet med et lagerhåndteringssystem er å automatisk finne den optimale planleggingen av plukking, forflytning og forsendelse av produkter. Hvordan dette skjer avhenger av hvilke behov bedriften har, og dermed hvilken type system som bør implementeres.

Bærekraftig

- både for balanseregnskapet og miljøet

System for lagerstyring og innkjøpsoptimalisering hjelper dere med å fylle opp containere og forsendelser slik at disse utnyttesfult ut og unngår å frakte luft – en helt unødvendig miljøpåvirkning.

Med et system for lagerstyring og innkjøpsoptimalisering kan du og virksomheten din også sørge for å unngå oppbygging av overskuddslager.
Slik minimerer du risikoen for utdaterte varer, som på sikt må kastes. 

Supply Chain Management i praksis

Hva er Supply Chain Management, og hvordan fungerer det i praksis innen de ulike områdene? 

Supply Chain Management er styringen av et nettverk som brukes til å levere produkter og tjenester, fra råvare til kunde, gjennom fysisk distribusjon, informasjonsflyt og penger.
Målet er å produsere og distribuere et spesifikt produkt til sluttkunden på en kostnadseffektiv måte.

I denne guiden får du en grunnleggende innføring i Supply Chain Management. 

  • Hva menes med den moderne supply chain

  • Hvilken funkjson har ERP systemet i prosessen

  • Hvilken støtte trengs i innkjøpsfasen

  • Forskjellen på lagerstyring og lagerhåndtering

  • Gevinsten ved elektronisk fakturahåndtering

  • Anvendelse av ny teknologi for produksjon

lager-webbilde2025

Les mer om lagerstyring og lagerhåndtering

Hva er Supply Chain Management?

Supply Chain Management (SCM) er enkelt oppsummert styringen av et nettverk som brukes til å levere produkter og tjenester, fra råvare til kunde, gjennom fysisk distribusjon, informasjonsflyt og penger.

Konkurranse-kraftig varelager

Filip Caspersen, bransjeansvarlig for logistikkbedrifter i Visma Software, forklarer hvordan effektiv lagerkontroll og lagerstyring kan forbedre både produktiviteten og kundetilfredsheten. Lagerkontroll handler om plassering, etterbestillingstransaksjoner, fysisk varetelling og etterfylling. Ved å flytte logistikken til skyen automatiseres rutinene.

Paretoprinsipp og beregning

I denne artikkelen forklarer Filip Caspersen, bransjeansvarlig for logistikkbedrifter i Visma Software, om hvordan du først br sortere varene dine etter antall lagerbevegelser hvor hyppigheten av bestillinger avgjør hvilke varer som er mest lønnsomme å ha på lager, og deretter benytte deg av Pareto-prinsippet, også kjent som 80-20% regelen.

bizClick WMS - foretrukket av lagersjefer!

Optimalisert for effektivitet og besparelser får du en helt ny og effektiv lagerhverdag.
bizClick WMS tilpasses akkurat slik du vil at lagerløsningen din skal være.

Se webinaret og lær mer om hva bizClick WMS kan gjøre for deg og din bedrift!

Hvordan lykkes med nettbutikk

Nettbutikker har i mange tilfeller overgått fysiske butikker, med enkle hyller, kategorier og tilbud som gjør det lett å finne produkter. Når systemene er godt integrert, kan kundereisen tilpasses i alle ledd, fra vareutvalg til levering. Det som virkelig skiller de beste nettbutikkene fra fysiske butikker, er personalisering basert på kundens atferd og historikk.

Vi har support på lagerløsningen!

Vi tar ansvar, også etter implementeringen!
Vi tilbyr brukerstøtte på de fleste forretningssystem vi leverer.
Les mer om bukerstøtteavtalen →