1

Wave Image

Innhold

    Publisert: 20.11.24 | Innkjøp Fakturahåndtering

    Optimalisert økonomistyring - Medius faktura, innkjøp og risikoanalyse

    Innhold

      Ønsker bedriften din å optimalisere økonomiske prosesser og få bedre kontroll over utgifter? Med Medius sin omfattende løsning for fakturahåndtering, sammen med utvidede moduler for blant annet innkjøp, risikoanalyse og kontraktshåndtering, får du muligheten til å spare tid, redusere risiko og effektivisere den daglige driften. 

      Medius er en totalleverandør innen spend management og tilbyr løsninger for bedrifter som ønsker å få oversikt og kontroll over uønskede utgifter.

      I denne bloggen ser vi nærmere på hvilke muligheter, fordeler og gevinster du får med de ulike delene av Medius Spend Management.

      Vil du heller høre denne bloggen enn å lese selv?
      Hør den på Spotify!

       

      Hva er Medius og hvordan fungerer det? 

      Medius er en komplett leverandør innen spend management, som hjelper bedrifter med å forenkle og automatisere finansielle prosesser.

      Kjernen i Medius sin løsningen er effektiv fakturahåndtering, men den virkelige styrken ligger i de mange tilleggsmodulene som gjør det mulig å utvide funksjonaliteten tilpasset bedriftens behov.

      Med løsninger for risikostyring, innkjøpskontroll og kontraktshåndtering, får bedriften din en helhetlig oversikt og kontroll over utgifter og reduserer risiko knyttet til svindel og andre økonomiske utfordringer.

       

      Effektiv fakturahåndtering med Medius

      Med Medius tar du et stort steg mot bedre kontroll og oversikt over skjulte kostnader i selskapet.
      I daglig drift behandles mange små fakturaer som bidrar til tapt tid og ressurser. Ved å bruke Medius  fakturahåndtering reduseres manuelt arbeid og du kan lettere avdekke avvik mellom innkjøp og faktura.

      Brukere av Medius opplever i snitt en automatiseringsgrad på rundt 63 %, men de ledende brukerne når opp mot 92 %. Dette betyr at du kan forvente at majoriteten av fakturaene deres blir behandlet automatisk, som frigjør ressurser til mer målrettet og verdiskapende arbeid.

      Medius fakturahåndtering (Medius AP Automation) håndterer leverandørfakturaer effektivt ved hjelp av en selvlærende fakturatolk og er en av markedets beste systemer for avvikshåndtering. Du hjelper Medius med å tolke to fakturaer fra en leverandør, deretter tar systemet over og trekker automatisk ut den informasjonen som trengs fra fremtidige fakturaer.

      Har fakturaen et ordrenummer, sendes den til en dedikert innboks der Medius matcher fakturen med de tilhørende innkjøpsordrene og avdekker eventuelle avvik i pris og antall. Denne automatiseringen gjør avvikshåndtering enklere, slik at dere raskt kan korrigere eventuelle feil.

      Les mer om Medius AP Automation ->

       

      Full kontroll på alle innkjøp

      Medius’ innkjøpsmodul er en viktig tilleggsfunksjon som gir bedriften full kontroll over alle bestillinger. 

      Gjennom innkjøpsmodulen kan du for eksempel opprette en løsning for ansattes bestilling av interne varer og tjenester. Basert på forhåndsdefinerte regler kan de ansatte bestille det de trenger, og bestillingen integreres deretter sømløst i fakturaflyten. Dette betyr at dere kan benytte eksisterende avvikshåndtering og automatisering for å få kontroll på hva, hvor mye og fra hvor de ansatte kjøper, samt vurdere leverandørens evne til å levere i henhold til avtalt pris og antall.

      Dette reduserer risikoen for feilkjøp og sikrer bedre leverandøroppfølging.

       

      Sikre avtalene med kontraktshåndtering

      Medius kontraktshåndtering bidrar til å sikre at avtaler blir overholdt, både med tanke på pris og levering. Gjennom automatiserte påminnelser fjerner Medius Contract Management det manuelle arbeidet med papirbaserte kontrakter og kontraktsfornyelser.

      Løsningen visualiserer kontraktene dine gjennom rapporter hvor du kan filtrere etter type kontrakt, verdi, kategori, utløpsdato og mye mer.
      Les mer om avtalehåntering i Medius ->

       

      Risikoanalyse og beskyttelse mot svindel 

      I tillegg til fakturahåndtering har Medius moduler som håndterer relaterte utfordringer. Et eksempel er "Medius Fraud and Risk Detection", som automatisk prosesserer data i systemet for å identifisere risikofaktorer som kan indikere svindel eller andre trusler. Dette inkluderer risikofaktorer som falske fakturaer, nye eller ukjente leverandører, og overfakturering. Med denne modulen får dere en virtuell assistent som identifiserer risikoer, slik at dere kan håndtere dem før de skaper problemer.

      Les om IT-sikkerhet for å forebygge cyberangrep ->

       

      Effektiv kommunikasjon med leverandører

      For å effektivisere kommunikasjonen tilbyr Medius en AI-basert chatbot som svarer på spørsmål fra leverandører om utestående fakturaer, basert på informasjonen som er tilgjengelig i løsningen.
      Dette sparer tid for både dere og leverandørene og bidrar til en mer sømløs informasjonsflyt.

       

      Innsikt og analyser for kontinuerlig forbedring

      Medius sin analysemodul prosesserer all data i Medius og presenterer den på en oversiktlig og informativ måte. Dere får se automatiseringsgrad og kan identifisere hindringer for ytterligere forbedring. Dette gjør det mulig å sette inn tiltak der det trengs, for eksempel for å løse flaskehalser og justere rutiner, slik at automatiseringsgraden øker og dere sparer tid og energi på sikt.

       

      Medius, mye mer enn bare fakturahåndtering

      Medius er mye mer enn bare en løsning for fakturahåndtering. Med sine utvidede moduler for innkjøp, risikoanalyse og kommunikasjon gir Medius bedriften verktøyene som trengs for å skape en strømlinjeformet økonomihåndtering.

      Med automatisering og intelligente løsninger får dere bedre kontroll over utgiftene, frigjør verdifulle ressurser og reduserer risikoen for økonomiske avvik. Ta det neste steget mot en mer effektiv økonomistyring med Medius.

      Les mer om Medius Spend Management ->

       

      ABONNER PÅ ØKONOMBLOGGEN

      Relatert innhold

      Hva er sourcing?

      Logistikk 3 min

      Hva er sourcing?

      Sourcinger en stor og viktig del av en innkjøpers arbeidsdag. Det omfatter å finne, vurdere og engasjere leverandører...

      Spar tid og penger ved å automatisere leverandørfakturaene

      Fakturahåndtering 3 min

      Spar tid og penger ved å automatisere leverandørfakturaene

      Reduser kostnader, øk effektiviteten og få bedre oversikt med automatisk fakturabehandling. Det vil gi en langsiktig...

      Reduser feil og øk produktiviteten med automatisert fakturahåndtering

      Fakturahåndtering 3 min

      Reduser feil og øk produktiviteten med automatisert fakturahåndtering

      Automatisert fakturahåndtering utnytter kunstig intelligens (AI) til å følge, håndtere og prosessere innkommende...

      Toggle Icon Author Avatar

      Kontakt
      skribenten

      Close

      Kontakt John Øveraas