Johan Kallblad
Johan Kallblad
Kontakt meg

Konsernledare Exsitec

Vær digitalsmart i en usikker omverden

Vær digitalsmart i en usikker omverden

En diskusjon vi ofte havner i med våre kunder handler om at man gjerne vil ha oversikt over det store bildet innen man begynner å ta steg i en bestemt retning – selv i tilfellene der man vet at retningen er riktig. Selvsagt forstår vi hvor det ønsket kommer fra. Men får man noensinne hele det store bildet klart for seg? Hva om alt endrer seg i løpet av tiden man bruker på å danne seg et bilde av det hele?

Vil du heller høre denne bloggen enn å lese selv?
Hør den på Spotify!

 

Det kan bli som å ikke rekke å ta løpeturen fordi man er så travel med å designe det perfekte treningsprogrammet. Eller å bli sittende fast i smøreboden når man burde vært ute i løypa og gått på ski. Tenk om sola og skiføret forsvinner mens jeg er opptatt med å smøre skiene mine!

Visma Software har løftet frem et stort antall mindre tjenester som det har blitt utviklet støtte for. Det handler for eksempel om elektronisk fakturering, reiseregning på mobil, fakturaattestering og automatisering, og sikring av bankbetalinger.

Jeg synes det er et interessant perspektiv i disse tider når vi i bransjen er med på å hausse opp digital disruption, kunstig intelligens, IoT, block-chain, big data og maskin-læring. Felles for disse uttrykkene er at de forekommer mer i ledelseskonsulenters presentasjoner av visjoner, enn de gjør i virkelige og brukbare verktøy som kan bidra til at vi sparer tid i det daglige.

 

Bli digitalsmart

Kan man bygge en digitaliseringsstrategi ved å ta et lite steg om gangen mot en mer effektiv virksomhet – uten å ha hele kartet klart for seg?

Her er noen av mine tips for å komme godt i gang og ta enkle steg i riktig retning:

 

  • Ta det enkleste og mest åpenbare først

Å gradvis bli kvitt papir og permer og håndskreven dokumentasjon er fremdeles ofte det enkleste grepet, og utgjør stor forskjell i målet om å bli mer digitalsmart.


  • Selvbetjening

Kan de ansatte få tilgang til enkle, nettbaserte grensesnitt for å løse de vanligste oppgavene? Kan kundene eller leverandørene få det?


  • Automatiser det som gjentar seg

Å automatisere det som rutinemessig gjentar seg, gjør at vi kan bruke de kognitive evnene våre på å håndtere avvik.

Bruker dere for eksempel de innebyggede funksjonene i Visma Business som Planleggeren og To-do-lister på brukernivå?

 

  • Samle spredt informasjon

Samle spredt informasjon – ikke bare fra forretningssystemet, men også det vi har i Excel og Word – til et søkbart "data-reservoar" for oppfølging, analyse og utforsking.


Å FORBLI STILLESTÅENDE ER ET AKTIVT VALG

Det stemmer at et lite steg i riktig retning kan vise seg å være unødvendig, ettersom neste steg er enda bedre og kan føre oss lengre. Å stå stille og være passiv er imidlertid også et slags steg og et valg man tar – men neppe i en retning som egner seg til en verden i forandring.

Tankemodellen bak mikrotjenester har festet seg de siste årene og gir mening i en verden hvor det er vanskelig å få hele kartet på plass før man begynner å bevege seg. Dersom IT-støtten vår bygges opp av mikrotjenester som kan byttes ut uavhengig av hverandre – istedenfor et monolittisk system – så går ikke hele verden under bare fordi én komponent viser seg å være et feilsteg. 

Og om det lille steget kan begynne å lønne seg før vi har tatt avgjørelse om de store og viktige stegene, så bør vi kunne leve med den risikoen.

Jeg eller en kollega kan gjerne ta en titt på virksomheten din, og utveksle ideer og erfaringer. Det skal kunne gi en forretningsmulighet for meg, og fremme digitalsmarte valg for dere.

Kontakt forfatteren
Johan Kallblad
Johan Kallblad

Konsernledare Exsitec