Erik Ahlepil
Erik Ahlepil
Kontakt meg

Forretningsutvikler Spend Management, Existec Sverige

Hva er sourcing?

Hva er sourcing?

Sourcing (leverandørstrategi på norsk) er en stor og viktig del av en innkjøpers arbeidshverdag. Begrepet omfatter å finne, vurdere og engasjere leverandører ved kjøp av produkter, materiell, varer eller tjenester. Aktiviteter innenfor sourcing kan blant annet inkludere sanntidsauksjoner, kontraktshåndtering, elektroniske forespørsler, kostnadsanalyse, m.m.

UTFORDRINGER VED SOURCING

Arbeidsoppgavene innenfor sourcing tar lang tid og krever tålmodighet og nøyaktighet, men er meget viktige for overlevelsesevnen til din bedrift. Utfordringer som oppstår i sammenheng med arbeidsoppgavene til en leverandørstrateg, kan blant annet inkludere følgende:

Mye tid går med

Mange leverandørstrateger opplever at arbeidsoppgavene deres er tidskrevende, ettersom det krever mye manuelt arbeid å samle inn informasjon om leverandører før man foretar et innkjøp. Dette er en tidskrevende prosess som fører til at innkjøperen ikke har mulighet til å sammenligne like mange leverandører som ønskelig.

Risikohåndtering

Risikohåndtering er alltid en stor utfordring i innkjøpsprosessen. Markedsrisiko og bedrageri, samt risiko innen kostnad, kvalitet og levering er de vanligste risikoene som innkjøpere støter på.

Upålitelig data

For å fatte kloke avgjørelser om innkjøp trenger organisasjonen korrekt og pålitelig data. Å ta avgjørelser basert på data som er usanne eller upresise kan føre til manko, feil eller overflødig beholdning på lager, samt andre innkjøpsrelaterte utfordringer som kan ha en direkte påvirkning på bedriftens resultatmargin. 

Medius Sourcing – effektiv HÅNDTERING AV SOURCING-PROSESSEN DIN

Utfordringene vi har nevnt blir et fjernt minne etter implementering av Medius Sourcing. Medius Sourcing er en nettskybasert løsning som enkelt hjelper deg finne de beste leverandørene, akselerere innkjøpsprosesser og oppnå kostnadsbesparelser.

Les mer om vårt tilbud for sourcing / leverandørstrategi 

Denne modulen sikrer at din bedrift har data om alle sourcing-relaterte aktiviteter, og legger til rette for optimal kommunikasjon mellom deg og leverandørene dine på ett og samme sted. Det er av stor betydning at man har alle nødvendige opplysninger om leverandører fordi det sikrer at alle innkjøpsrekvisisjoner er fullstendige. Raskt og effektivt mottar du informasjon og tilbakemeldinger fra flere ulike leverandører, samt rangerer og vurderer disse ved hjelp av automatiserte poengsystemer og analyseverktøy som finnes i modulen.

Modulens omfattende analyseverktøy er verdifull i forhandlingsprosessen din fordi du kan granske potensielle besparelser og veie disse opp mot ikke-økonomiske krav. På samme måte har du mulighet til å motta viktig informasjon om leverandører, som risikorelaterte målinger og akkrediteringer, noe som minimerer risikoen for at bedriften din utsettes for bedrageri.

Fordelaktig funksjonalitet i Medius Sourcing:

  • Auksjoner mellom leverandører for å presse ned priser i sanntid
  • Poengsystemer for å rangere leverandører
  • Velg mellom å designe innkjøpsrekvisisjoner selv eller arbeide ut fra maler
  • Funksjonalitet for Quick Quotes: For raske innkjøpsforespørsler der man ikke trenger en innkjøpsrekvisisjon
  • Automatisk godkjenningsprosess av innkjøp og anskaffelser
  • Bokføringsmaler
  • Digital signering
  • Praktisk analyseverktøy

Implementering av Medius Sourcing gir mange fordeler: 

  • Standardisering av innkjøpsprosessen din
  • Eliminering av arbeidsintensive oppgaver med automatisert sourcing- og auksjonsprosess som effektiviserer innkjøpsprosessen og sparer deg for tid og penger
  • Gir tilgang til innholdsrike analyser over utgifter og besparelser med automatisk genererte rapporter og instrumentpanel
  • Økt transparens og compliance, med fullstendig oversikt over sourcing-prosessen din
  • Minimering av risiko for bedrageri med korrekte opplysninger om leverandørene dine, inkludert risikorelaterte målinger og akkrediteringer
  • Tydeliggjøring av grensesnitt og arbeidsflyt som tillater smidig forankring i organisasjonen din
  • Økt motivasjon blant medarbeidere takket være en intuitiv og brukervennlig maskinvarepakke som gjør arbeidsoppgavene lettere og triveligere

Arbeidsoppgavene i en innkjøpsavdeling er vidstrakte. Hos Exsitec sørger vi for at alle arbeidsoppgaver knyttet til sourcing skal tilrettelegges, effektiviseres, og bli mer verdiskapende ved hjelp av vår Medius Source to Contract-løsning. 

Les mer om hvordan du kan effektivisere innkjøpsprosessen din her



Kontakt forfatteren
Erik Ahlepil
Erik Ahlepil

Forretningsutvikler Spend Management, Existec Sverige