Optimaliser prosessen for leverandørgjeld og inngående faktura

 

Målet er å ha kostnadskontroll og enkelt kunne skille mellom
eierkostnader, felleskostnader og prosjektkostnader.

I et konsern med mange selskap er det viktig at kostnader blir ført
på rett selskap med riktig kontering.

 

 

 

Eksempel på en mulig førsituasjon

En førsituasjon kan være bygget på eldre teknologi, med få muligheter for automatikk og/eller mangelfullt regelverk for merking av faktura fra leverandører. Dette fører til mye manuell håndtering og frustrasjon.

skisse-leverandorgjeld

Eksempel på en mulig ettersituasjon

I en tenkt ny løsning er det investert i et inngående fakturahåndteringssystem som benytter seg av AI ved tolkning og kontering av både EHF og pdf- faktura. Systemet har kontrakts/avtaleregister som gjør at faste kostnadsfaktura er forhåndsgodkjent og blir kontert i henhold til regelsett.
Videre er systemets modul for anskaffelser tatt i bruk til forhåndsgodkjenning av disse. 

skisse-leverandorgjeld-etter

Manuelle rutineoppgaver vil bli redusert og arbeidsoppgavene vil bestå av avvikskontroll.

 

 

 

Ønsker du å optimalisere deres prosesser?