Optimaliser prosessen for leverandørgjeld og inngående faktura

Målet er å ha kostnadskontroll og enkelt kunne skille mellom eierkostnader, felleskostnader og prosjektkostnader.

I et konsern med mange selskap er det viktig at kostnader blir ført på rett selskap med riktig kontering.

Eksempel på en mulig før-situasjon

En før-situasjon kan være bygget på eldre teknologi, med få muligheter for automatikk og/eller mangelfullt regelverk for merking av faktura fra leverandører. Dette fører til mye manuell håndtering og frustrasjon. 

(klikk på bildet for å få det større)

skisse-leverandorgjeld

 

Eksempel på en mulig etter-situasjon

I en tenkt ny løsning er det investert i et inngående fakturahåndteringssystem som benytter seg av AI ved tolkning og kontering av både EHF og pdf- faktura. Systemet har kontrakts/avtaleregister som gjør at faste kostnadsfaktura er forhåndsgodkjent og blir kontert i henhold til regelsett.
Videre er systemets modul for anskaffelser tatt i bruk til forhåndsgodkjenning av disse.

(klikk på bildet for å få det større)

skisse-leverandorgjeld-etter

Manuelle rutineoppgaver vil bli redusert og arbeidsoppgavene vil bestå av avvikskontroll.

Arve Inge Hoggen

Arve Inge Hoggen

Salgsrådgiver ERP

Vi tar gjerne en prat med deg!