Bytte system fra
Visma Global er et solid system med mange fordeler for både små og mellomstore bedrifter. I mange år har Visma Global vært en åpenbar del av ERP-markedet i Norge. Nye løsninger utvikles, og flere selskaper velger å oppgradere fra Visma Global til en mer moderne løsning. Er du klar til å jobbe mer fremtidsrettet?
Svar på åtte spørsmål, og finn ut om hvor moderne ditt ERP-system er.
Se hvor systemet ditt havner på podiet - ta testen til høyre ved å klikke på "start"
Automatisk fakturering, banktransaksjoner, rapportering til myndigheter og godkjenningsflyt kan automatiseres. Ved å automatisere disse prosessene vil dere minimere de manuelle prosessene og dermed spare tid på dette.
Ved å ha systemet i skyen er det ingen driftskostnader knyttet til løsningen. Du betaler en fast månedspris for lisenser, og det er tilpasset bedriftens bruk. Dette vil si at du kun betaler for de modulene du faktisk benytter i systemet.
Systemet er brukertilpasset som vil si at de ulike brukerne av systemet kun vil ha tilgang til de arbeidsområdene som er relevante og nødvendige for å gjennomføre sine arbeidsoppgaver.
Sikkerhet er høyt prioritert i løsningen, og derfor logger ulike brukere på med to-trinns-autentisering for å ivareta sikkerheten og være sikret mot innbrudd.
Alle dashboards og rapporter er alltid oppdatert i sanntidsdata på PC, mobil og nettbrett. Dette vil si at du ikke trenger å vente på at dataene skal bli oppdatert før du kan jobbe videre. Tilgjengelig på alle enheter med internettilgang.
I og med at løsningen er tilgjengelig på alle enheter med internettilgang er det enkelt å godkjenne fakturaer, utlegg, reiseregninger, ferie og fravær fra din mobiltelefon, og dermed gjøre dette mer effektivt på farten i en hektisk hverdag.
Les mer om systemet kan passe for dere.
Visma.net er ERP-system for deg som har planer om å vokse og utvide. Det er ERP-systemet som sørger for at du har en moderne plattform med tilgang til den nyeste teknologien tilpasset en skandinavisk måte å jobbe i samsvar med nordiske lover og regler på.
En systemplattform som er utviklet med tanke på brukere av en av Nordens største ERP-leverandører, der du ikke trenger å fokusere på IT-drift og utviklingskostnader.
Følgende bedrifter og aktiviteter er spesielt egnet for Visma.net for:
En skybasert løsning betyr at alle brukere, i prinsippet, vil bruke samme plattform. Dette medfører mange fordeler, men det er åpenbart ulemper også. Den største ulempen er at det ikke er mulig å bygge et system som passer brukere som har uvanlige eller spesifikke behov for bestemte forretningsområder. Derfor finnes det flere tilleggsmoduler i Visma.net for spesifikke behov, for eksempel Visma.net Logisitcs for de som har lager.
Når det er sagt, egner Visma.net seg ikke for bedrifter som har spesifikke og unike behov som. Merk at Visma.net kan passe med andre spesifikke systemer, men behov som Visma.net ikke passer for er:
A: Du slipper å tenke på oppdateringer i systemet, og alle utfordringer med VPN som følger med. Samtidig vil du få en rimeligere drift.
Du kan logge deg på hvor som helst, når som helst, så lenge du har tilgang til internett.
Du slipper å restarte prosesser, servicer og ikke minst din lokale server. Du slipper å bruke tid på å kontakte ASP-leverandør for pålogging, passordproblem og restart av server.
Nei, dette er ikke et skybasert system. Global er basert på Windows. Her må hver kunde bli oppgradert en og en. Dette betaler du for i dag. I Visma.net er alle kundene på samme versjon og oppgraderinger gjøres kontinuerlig sentralt hos Visma.
Nei, det er ikke likt. Er du kjent med støttesystemene/skytjenestene som kan kobles til Visma Global så vil du nok kjenne igjen noe. F.eks bankkobling Autopay, Autoinvoice og Autoreport.
Nei, Vismadokumentsenter er kun for alle Windows systemene, det vil si Visma Global, Visma Business og Contracting.
Visma.net har derimot en innebygd tjeneste kalt fakturainnboksen som ivaretar det samme. Da vil du få dette i selve løsningen, og ikke som et separat system.
Begge systemer er laget for omtrent det samme kundesegmentet. Største praktiske forskjell er at du i Visma.net jobber f. eks i leverandørreskontoen når du fører et inngående bilag, mens i Global gjør du det i hovedboka. I Visma.net føres et bilag i aktuell modul med aktuell bilagstype.
En viktig erfaring ved å bytte system er at man gjerne ser på dagens rutiner. Det er en god anledning til å få ryddet opp og bli kvitt duplikater.
Vi kan tilby implementering, opplæring og support av systemet. Samt at vi har utviklet egne skreddersydde løsninger for deg som bruker Visma.net.
Alle kunder får oppslagslisens på Global, og evt Visma Dokumentsenter hvis dere også bruker det. Der er all historikk ivaretatt. Vi konverterer kunder, leverandører, prislister og åpne poster. Vi kan også legge inn samlesaldoer for regnskapet fra tidligere år for rapporteringsøyemed.
Her er det ingen installasjon, så tilgang til systemet gis raskt når vi starter.
Dette varierer veldig fra kunde til kunde. Snittet ligger på ca 4 mnd. Den viktigste faktoren er kundes mottagelighet for et nytt system. Overgangen bør legges til en tid hvor det ikke er mest travelt. Det er viktig å huske på at man skal drive den daglige driften videre, og samtidig sette seg inn i et nytt system.
Vi starter med et avstemningsmøte/workshop. Selve implementeringen av regnskapet er ca 18 timer og logistikken ca 20 timer. Vi ønsker at alle kunder skal gå gjennom den digitale opplæringen på nett før vi har opplæring 1-1.
Det tar tid å lære seg noe nytt så det må man være forberedt på, men den tiden er sånn sett den største investeringen.
Vi i Exsitec vil bistå i form av konfigurering av systemet og opplæring.
Når det gjelder kosten for selve systemet så er det i form av et abonnement. Her er oppdateringer og drift inkludert så det kan nok bli rimeligere enn dagens løsningen når man ser på den totale IT-kostnaden.
Dette har vi god erfaring med. Flere av våre konsulenter kan begge systemene, og kjenner derfor til mange av rutinene til kundene.
Vi har også effektive verktøy for innhenting av data, og har god erfaring med dette.
Mats Abrahamsen
Forretningsutvikling
+47 40 046 061
mats.abrahamsen@exsitec.no
Kontor
Support