Ta neste steg fra Visma Global
Visma Net er en skyløsning som støtter dine arbeidsprosesser i fremtiden.
Er du opptatt av å jobbe fremtidsrettet?
Visma Global har vært et solid system med mange fordeler for både små og mellomstore bedrifter. I mange år har Visma Global vært en åpenbar del av ERP-markedet i Norge.
Men, nye og mer fremtidsrettede løsninger utvikles og det er på tide å ta skrittet videre fra en installert jordbasert løsning og opp i skyen!
Leveransekonseptet - NextStep Visma Net - har som hensikt å gjøre det enklere, raskere og mer kostnadseffektivt å gå fra Visma Global og opp i skyen, til Visma Net.
Ved å nedskalere omfanget av implementeringen og tydeliggjøre hva som leveres i første fase av løsningen gjør ERP-prosjektet betydelig enklere. Med dette konseptet flytter dere inn i en løsning basert på standard og “best practice”.

6 fordeler med å flytte fra Visma Global til et ERP-system i skyen
Automatisering
Automatisk fakturering, banktransaksjoner, rapportering til myndigheter og godkjenningsflyt kan automatiseres. Ved å automatisere disse prosessene vil dere minimere de manuelle prosessene og dermed spare tid på dette.Forutsigbare kostnader
Ved å ha systemet i skyen er det ingen driftskostnader knyttet til løsningen. Du betaler en fast månedspris for lisenser, og det er tilpasset bedriftens bruk. Dette vil si at du kun betaler for de modulene du faktisk benytter i systemet.Brukertilpasset
Systemet er brukertilpasset som vil si at de ulike brukerne av systemet kun vil ha tilgang til de arbeidsområdene som er relevante og nødvendige for å gjennomføre sine arbeidsoppgaver.Sikkerhet
Skyløsningene blir oppgradert, oppdatert og driftet av Visma. Visma er ansvarlig for deres data og sikkerheten i løsningen. Med dagens cyber kriminalitet er dette ekstremt viktig å ha god kontroll på.Alltid oppdatert
Alle dashboards og rapporter er alltid oppdatert i sanntid på PC, mobil og nettbrett. Dette vil si at du ikke trenger å vente på at dataene skal bli oppdatert før du kan jobbe videre. Tilgjengelig på alle enheter med internettilgang.Enkel godkjenning
I og med at løsningen er tilgjengelig på alle enheter med internettilgang er det enkelt å godkjenne fakturaer, utlegg, reiseregninger, ferie og fravær fra din mobiltelefon, og dermed gjøre dette mer effektivt på farten i en hektisk hverdag.Visma Net - et godt alternativ til Visma Global
Visma Net passer for:
- Bedrifter med virksomhet i Skandinavia
- Lager- og logistikkorienterte selskaper
- Ekspanderende bedrifter
- Bedrifter med datterselskaper
- Bedrifter med en moderne finansavdeling
- Bedrifter med flere systemer som skal fungere sammen
Visma Net passer ikke for:
- Globale bedrifter som strekker seg utover Europa
– med krav til samme ERP-system over hele verden. - Produserende produksjonsfirma
– med krav til produksjon i ERP-systemet. - Hvis du ikke vil modernisere arbeidsmetodene dine, og for eksempel ikke er interessert i automatisering.
Trenger du mer fleksibiltet enn Visma Net kan gi?
Da kan Business NXT være en godt alternativ for deg.
Med Business NXT får du det beste fra 2 verdener, de fleksible og kraftfulle mulighetene fra flaggskipet Visma Business, og den moderne og fremtidsrettede teknologien i skyen.
Business NXT - for bedrifter som ønsker å være i forkant!
Ofte stilte spørsmål
-
Hvorfor skal jeg bytte til en ERP løsning i skyen?
-
Jeg har driftspartner som oppgraderer og passer på min Visma Global, og jeg logger meg på. Er ikke det sky?
-
Kan jeg beholde Visma Dokumentsenter hvis jeg bytter til Visma Net?
-
Hva mister jeg fra Visma Global når jeg går over til Visma Net?
-
Hva skjer med historikken i Visma Global?
-
Hvor lang tid tar det fra vi ønsker Visma Net til vi er i gang?
-
Er det dyrt å bytte?
-
Hva slags erfaring har dere med å flytte kunder fra Visma Global til Visma Net?
-
Hva slags støtte kan Exsitec tilby meg?
Du kan logge deg på fra hvor som helst og når som helst, så lenge du har tilgang til internett.
Du slipper å restarte prosesser, servicer og ikke minst din lokale server. Du slipper å bruke tid på å kontakte ASP-leverandør for pålogging, passordproblem og restart av server.
Visma Net har derimot en innebygd tjeneste - fakturainnboks - som ivaretar det samme. Da vil du få dette i selve løsningen, og ikke som et separat system.
En viktig erfaring ved å bytte system er at man gjerne ser på dagens rutiner. Det er en god anledning til å få ryddet opp og bli kvitt duplikater.
Her er det ingen installasjon, så tilgang til systemet gis raskt når vi starter.
Dette varierer veldig fra kunde til kunde. Snittet ligger på ca 4 mnd. Den viktigste faktoren er kundes mottagelighet for et nytt system.
Overgangen bør legges til en tid hvor det ikke er mest travelt. Det er viktig å huske på at man skal drive den daglige driften videre, og samtidig sette seg inn i et nytt system.
Vi starter med et avstemningsmøte/ workshop. Selve implementeringen av regnskapet er ca 18 timer og logistikken ca 20 timer. Vi ønsker at alle kunder skal gå gjennom den digitale opplæringen på nett før vi har opplæring 1-1.
Vi i Exsitec vil bistå i form av konfigurering av systemet og opplæring.
Når det gjelder kosten for selve systemet så er det i form av et abonnement. Her er oppdateringer og drift inkludert så det kan nok bli rimeligere enn dagens løsningen når man ser på den totale IT-kostnaden.
Vi har også effektive verktøy for innhenting av data, og har god erfaring med dette.
-
Hvorfor skal jeg bytte til en ERP løsning i skyen?
Du slipper å tenke på oppdateringer i systemet, og alle utfordringer med VPN som følger med. Samtidig vil du få en rimeligere drift.
Du kan logge deg på fra hvor som helst og når som helst, så lenge du har tilgang til internett.
Du slipper å restarte prosesser, servicer og ikke minst din lokale server. Du slipper å bruke tid på å kontakte ASP-leverandør for pålogging, passordproblem og restart av server. -
Jeg har driftspartner som oppgraderer og passer på min Visma Global, og jeg logger meg på. Er ikke det sky?
Nei, dette er ikke et skybasert system. Global er basert på Windows. Her må hver kunde bli oppgradert en og en. Dette betaler du for i dag. I Visma Net er alle kundene på samme versjon og oppgraderinger gjøres kontinuerlig sentralt hos Visma. -
Kan jeg beholde Visma Dokumentsenter hvis jeg bytter til Visma Net?
Nei, Visma Dokumentsenter er kun for alle Windows systemene, det vil si Visma Global, Visma Business og Contracting.
Visma Net har derimot en innebygd tjeneste - fakturainnboks - som ivaretar det samme. Da vil du få dette i selve løsningen, og ikke som et separat system. -
Hva mister jeg fra Visma Global når jeg går over til Visma Net?
Begge systemer er laget for omtrent det samme kundesegmentet. Største praktiske forskjell er at du i Visma Net jobber f. eks i leverandørreskontoen når du fører et inngående bilag, mens i Global gjør du det i hovedboka. I Visma net føres et bilag i aktuell modul med aktuell bilagstype.
En viktig erfaring ved å bytte system er at man gjerne ser på dagens rutiner. Det er en god anledning til å få ryddet opp og bli kvitt duplikater. -
Hva skjer med historikken i Visma Global?
Alle kunder får oppslagslisens på Global, og evt Visma Dokumentsenter hvis dere også bruker det. Der er all historikk ivaretatt. Vi konverterer kunder, leverandører, prislister og åpne poster. Vi kan også legge inn samlesaldoer for regnskapet fra tidligere år for rapporteringsøyemed. -
Hvor lang tid tar det fra vi ønsker Visma Net til vi er i gang?
Her er det ingen installasjon, så tilgang til systemet gis raskt når vi starter.
Dette varierer veldig fra kunde til kunde. Snittet ligger på ca 4 mnd. Den viktigste faktoren er kundes mottagelighet for et nytt system.Overgangen bør legges til en tid hvor det ikke er mest travelt. Det er viktig å huske på at man skal drive den daglige driften videre, og samtidig sette seg inn i et nytt system.
Vi starter med et avstemningsmøte/ workshop. Selve implementeringen av regnskapet er ca 18 timer og logistikken ca 20 timer. Vi ønsker at alle kunder skal gå gjennom den digitale opplæringen på nett før vi har opplæring 1-1. -
Er det dyrt å bytte?
Det tar tid å lære seg noe nytt så det må man være forberedt på, men den tiden er sånn sett den største investeringen.
Vi i Exsitec vil bistå i form av konfigurering av systemet og opplæring.
Når det gjelder kosten for selve systemet så er det i form av et abonnement. Her er oppdateringer og drift inkludert så det kan nok bli rimeligere enn dagens løsningen når man ser på den totale IT-kostnaden. -
Hva slags erfaring har dere med å flytte kunder fra Visma Global til Visma Net?
Dette har vi god erfaring med. Flere av våre konsulenter kan begge systemene, og kjenner derfor til mange av rutinene til kundene.
Vi har også effektive verktøy for innhenting av data, og har god erfaring med dette. -
Hva slags støtte kan Exsitec tilby meg?
Vi kan tilby implementering, opplæring og support av systemet. Samt at vi har utviklet egne skreddersydde løsninger for deg som bruker Visma Net.