NOHA gir teknikerne innsikt – og tar bedre beslutninger i hele verdikjeden
Med Power BI har NOHA gitt sine teknikere tilgang til sanntidsdata, noe som har skapt både engasjement og økt eierskap i organisasjonen. Den nye innsikten gjør det enklere å planlegge, fakturere og levere verdi – hver eneste dag..
Kim Richter, CFO i NOHA
"Med Exsitecs kompetanse har vi utviklet et robust system som gir teknikerne en smartere hverdag. De har også vært flinke til å ta det i det tempoet vi er klare for, og tilpasse seg vår måte å jobbe på."
Lytter til de som skaper verdiene
Hos NOHA NORWAY AS står én ting klart: Verdien skapes av teknikerne og operatørene i det daglige arbeidet. Derfor er det også deres stemmer som skal lyttes til når selskapet utvikler og forbedrer seg.
– Hvorfor vokser vi? Jo, fordi vi har de beste folka! sier CFO i NOHA, Kim Richter.
Han understreker at det er teknikerne som utfører servicen ute hos kundene, og operatørene i fabrikken som er kjernen i verdiskapingen. – Etter det kommer alle de som støtter teknikerne og operatørene – innkjøpere og planleggere. Deres primærjobb er å passe på at teknikerne har det de trenger for å utføre sin jobb.
Med nye eiere på plass ble det satt ambisiøse vekstmål – både gjennom organisk vekst og oppkjøp. Service og produkt skulle ses i sammenheng, og satsingen på dette området ble styrket.
Innsikt i arbeidshverdagen
For å sikre at utviklingen skjer i takt med behovene til de som jobber tettest på kunden, har NOHA jobbet tett med Exsitec og deres Power BI-ekspert Noel. I løpet av ett år har de bygget opp de første dashboardene i Power BI – i NOHAs eget tempo.
– Planleggerne hos oss gjør jo dette allerede i dag, men det er helt åpenbart at teknikerne ønsker å få bedre innsikt i det selv, og det er grunnen til at vi har startet dette arbeidet, forklarer Kim Richter.
Dashbordene ble godt mottatt av teknikerne, og opplevdes som en gjennomtenkt og relevant løsning. Noel har brukt tid i både Stavanger og Oslo for å forstå hvordan teknikerne faktisk jobber. Han har observert deres daglige bruk av applikasjoner og samlet innsikt direkte fra brukerne.

Om NOHA
NOHA ble etablert i 1924 og startet produksjon av brannslangetromler på 1950-tallet. Siden den gang har selskapet vært ledende innen løsninger for brannsikkerhet i det profesjonelle markedet.
Med ni kontorer i Skandinavia leverer NOHA utstyr og tjenester til blant annet næringsbygg, industri, skip og byggeplasser.

Skreddersydd samarbeid
– Å sette opp slike løsninger må gjøres i dialog med kunden, sier Mona hos Exsitec.
Resultatet blir et skreddersydd system som utvikles i takt med kundens behov – ofte dukker det også opp nye muligheter underveis.
Det tette samarbeidet med Exsitec har vært avgjørende for NOHA:
– Du vet ikke hvordan veien blir til før du går, sier Kim. – Med Exsitecs kompetanse har vi utviklet et robust system som gir teknikerne en smartere hverdag. De har også vært flinke til å ta det i det tempoet vi er klare for, og tilpasse seg vår måte å jobbe på.
Data og system – bygget for vekst
NOHA har nylig tatt i bruk SAP ERP 1 som økonomisystem, og koblet dette sammen med Power BI. I tillegg pågår et arbeid med et serviceautomasjonssystem, hvor det hentes ut operativ data fra teknikernes hverdag.
– Vi har så vidt startet. Vi jobber nå med å integrere disse dataene inn i dashbordet deres. Vi har lyttet til teknikerne som ønsker mer operativ innsikt og bedre forståelse for hvordan de kan gjøre hverdagen mer effektiv, sier Kim.
Power BI-løsningen bygges ikke én-til-én, men på en måte som gir verdi for mange brukere – tilpasset ulike roller og behov. Det er 120 personer som skal ha tilgang til rapporter som er relevante for dem.
Kim Richter, CFO i NOHA
"Teknikerne bruker det aktivt for å følge opp egne mål, og de kommer med mange ideer til mersalg og utvikling basert på innsikten de får gjennom Power BI. Det er rett og slett overraskende hvor mye engasjement og feedback vi har fått"
Eierskap og engasjement i hele organisasjonen
Resultatene har ikke latt vente på seg. Den største overraskelsen for ledelsen har vært hvor entusiastiske teknikerne har vært i møte med de nye dashbordene.
– Teknikerne bruker det aktivt for å følge opp egne mål, og de kommer med mange ideer til mersalg og utvikling basert på innsikten de får gjennom Power BI. Det er rett og slett overraskende hvor mye engasjement og feedback vi har fått, forteller Kim.
Det nye eierskapet gir ringvirkninger i hele organisasjonen:
– Nå når også teknikerne har innsikt i virksomheten, kreves det at vi på økonomi fakturerer kundene på tiden – ellers får vi raskt høre det!
Denne innsikten gjør at planlegging og økonomi må være skjerpet, og gir samtidig økt merverdi i hele verdikjeden.

Løsninger hos NOHA
Power BI
Visualiser dine Power BI rapporter og dashboards.Rapportene lages i Power BI og embeddes inn i Uniifire Insights slik at du på en enkel måte deler dem på tvers av organisasjonen.