Paragon Gruppen

Smart, smidig og alltid ett steg foran

Da Paragon Gruppen mistet kunden som sto for over 80 prosent av omsetningen, kunne det vært slutten. For daglig leder Carsten Bjelke ble det i stedet startskuddet for å bygge det han egentlig alltid hadde ønsket seg: et lite, spesialisert rådgivningsmiljø med teknologi i førersetet – og et økonomisystem som gjør jobben i bakgrunnen.

I sentrum står Business NXT, tett integrert med rapportering, tidssystem og CRM.

«Core business for oss er ikke hardcore regnskap. Det skal bare ligge i bunn og gå mest mulig av seg selv. Teknologien skal frigjøre tid til kundene.»
– Carsten Bjelke, Paragon Gruppen

Fra regnskapsbyrå til rådgivningshus

Carsten startet Paragon Økonomitjenester i 2001 og gikk «all in» med blanke ark fra april 2002. Planen var å jobbe med økonomistyring og støtte tett på ledelsen i kundeselskapene. Slik ble det ikke helt.

Markedet ville ha tradisjonelle regnskapstjenester – og Paragon sa ja. Byrået vokste til 18–19 ansatte, med et stort volum av klassisk regnskapsleveranse.

Etter hvert vokste det frem et gap mellom det Carsten brant for og det byrået faktisk leverte:
–> Han ønsket å være rådgiver og sparringspartner
–> Selskapet ble i praksis et «hard core» regnskapsbyrå

Da Energima-gruppen – en kunde han hadde fulgt siden 2003 og som etter hvert sto for over 80 % av omsetningen – forsvant, ble det et brutalt, men nødvendig veiskille. Tre selskaper ble avviklet, porteføljen strammet inn og Paragon ble skalert ned til et mindre, mer fokusert miljø.

Samtidig tok Carsten et tydelig valg: Han skulle ikke bygge opp et stort byrå igjen. Veksten skulle komme gjennom teknologi – ikke flere hoder.

Carsten Bjelke (til høyre).

 

Kundehistorie-Carsten-Bjelke (1)

Om Paragon Gruppen

I dag er Paragon Gruppen et bevisst lite miljø med tre ansatte og to innleide ressurser. Mange av kundene har fulgt Carsten i mer enn 20 år. Samtidig har han tatt et tydelig valg om at vekst ikke skal handle om flere hoder, men om bedre verktøy. Det er her Business NXT og resten av systemlandskapet kommer inn.

Økonomisystemet skal ligge i bunn og gå mest mulig av seg selv. Over det bygger Paragon en moderne verktøykasse med rapportering via OneStop, tidssystem, kvalitets- og prosjektløsninger samt CRM i SuperOffice. I tillegg ser Carsten frem mot nye muligheter gjennom Unifiire-satsingen, der målet er å samle data, bruke kunstig intelligens og ta beslutninger på et enda bedre grunnlag.

Kundehistorie-Paragon-Gruppen-bilde-2

Et langt forhold til Visma, Vitari og Exsitec

Historien med Visma og Vitari går langt tilbake. Allerede på slutten av 90-tallet jobbet Carsten med Visma-løsninger i Thranegruppen, der han ble kjent med flere av dem som senere startet Vitari, senere Exsitec

Da han senere etablerte sitt eget byrå, ble Visma Business en naturlig del av verktøykassen – både faglig og strategisk.

 «Jeg er rett og slett flasket opp på Visma Business,» forteller Carsten.

Han har også vært regnskapsfører for Vitari selv en periode, og samarbeidet har fulgt ham gjennom ulike faser av Paragon. I dag har han forvaltningsavtale, og et fast team hos Exsitec som kjenner både ham, kundene og oppsettet i detalj.

Standardisering som redningsplanke

Tapet av storkunden ble et dramatisk økonomisk sjokk, men også en mulighet til å rydde opp. I stedet for å jage nye kunder, valgte Carsten å bruke tiden på å bygge en mer robust struktur.

Sammen med ERP-konsulent Ørjan ble Visma Business rigget på nytt med standardisert kontoplan og produktstruktur, felles oppsett på tvers av selskaper og tydelige maler for hvordan ting «skal være»

Grovarbeidet tok en hel sommer, og heldigvis fikk han god hjelp av sine tre nieser som bidro som sommerhjelper. Resultatet? Et byrå og en kundeportefølje som var mye bedre forberedt på neste steg: flytting til skyen.

 

 «Kundesamtalene, analysene og sparringen med ledelsen hos kundene gir merverdi både for meg og for dem jeg jobber med. Systemene sørger for at tallene er oppdatert og tilgjengelige – når jeg trenger dem.»

– Carsten Bjelke, Paragon Gruppen

Hvorfor Business NXT

Da Business NXT kom på banen, sto Carsten overfor et veivalg mange byråer kjenner seg igjen i. Han vurderte flere systemer. Samtidig så han utfordringene: mange selskaper som måtte flyttes manuelt, nye brukerflater å sette seg inn i, og en betydelig risiko for høy byttekostnad – både i tid og penger.

Business NXT fremsto som et helt annet utgangspunkt. Strukturen var gjenkjennbar fra Visma Business, standardiseringen kunne gjenbrukes, og mye av migreringen kunne automatiseres. I stedet for å starte på bar bakke i et nytt system, kunne han bygge videre på det han allerede hadde investert i.

Carsten valgte å være tidlig ute. Sammen med Exsitec la han en konkret plan. I første omgang ble fem–seks selskaper med håndterbart aktivitetsnivå flyttet over.

Over tid lærte han seg løsningen skikkelig, gjorde nødvendige justeringer og fikk testet både struktur og arbeidsflyt i praksis. Da resten av porteføljen skulle over, var det mer finpuss enn usikkerhet.

«Jeg var nervøs i forkant, men da jeg først så strukturen og kom i gang, tok det overraskende kort tid å bli komfortabel,» forteller han. 

 

Kundehistorie-Paragon-Gruppen-bilde-4
Kundehistorie-Paragon-Gruppen-bilde-3-_1_

Forvaltningsavtale fremfor supportavtale

En annen viktig endring i samarbeidet med Exsitec er overgangen fra tradisjonell supportsavtale til forvaltningsavtale. Tidligere var Carsten ofte på farten, og supporthenvendelser endte gjerne i telefoner som kom på tidspunkter der han ikke var tilgjengelig. Nå har han et fast team og en avtaleform som gjør at endringer og forbedringer kan planlegges.

Når det oppstår behov, sendes saken tidlig inn. Konsulentene i Exsitec kjenner både løsningen og hverdagen hans, og mye blir løst uten at han trenger å være involvert. Når det krever dialog, avtales konkrete tidspunkter som legges inn i kalenderen. For Carsten skaper det ro, forutsigbarhet og en følelse av at systemene utvikler seg sammen med virksomheten – ikke mot den.

Effekten for Paragon Gruppen

Resultatet av denne reisen er et lite, lønnsomt og svært fleksibelt miljø som står støtt, selv med krevende omstillinger i ryggen. Overgangen til Business NXT har gitt lav byttekostnad, rask opplæring og et standardisert, men fleksibelt oppsett. Forvaltningsavtalen med Exsitec har gjort at utvikling og endringer skjer planlagt, med et team som kjenner både personen, selskapet og kundene bak.

Fremfor å vokse i antall ansatte, har Carsten valgt å vokse i kvalitet. Teknologien gjør det mulig å være liten – og samtidig levere tjenester på nivå med langt større byrå.

 

 

«Med teknologien på plass kan jeg gå tilbake til det som egentlig var planen da jeg startet: å være rådgiver, ikke bare regnskapsfører.

– Carsten Bjelke, Paragon Gruppen