Frida Widesjö
Frida Widesjö
Kontakt meg

Markedssjef Exsitec Norge

Integrering av netthandel (e-handel)

Integrering av netthandel (e-handel)

Integrasjon er en sentral del i enhver e-handelsløsning. Å utvikle en attraktiv nettside som møter kundene på en positiv måte er viktig, men brukeropplevelsen bryter fullstendig sammen dersom ting ikke fungerer ordentlig under overflaten. Det skaper uansett en uholdbar administrativ situasjon.

Uten god integrasjon kan man for eksempel risikere at ukorrekte lagertall og mangelfull leverings-informasjon leder til misfornøyde kunder.

Arkitektur OG INTEGRASJONSPLATTFORM

Det finnes to ulike måter å bygge integrasjoner på. Dette gjør at det er viktig å tenke nøye gjennom valg av plattform og leverandør. Integrasjonsarkitekturen påvirker faktorer som skalerbarhet, fleksibilitet og kontroll av løsningen – dermed er det viktig å fastsette riktig struktur fra begynnelsen av. En bærekraftig integrasjonsløsning implementeres med støtte av en moderne integrasjonsplattform (iPaaS – Integration Platform as a Service) og med en arkitektur som er tilpasset virksomhetens behov og fremtidige vekst.

HVILKE INTEGRASJONER TRENGER MAN?

Netthandel stiller ofte relativt komplekse krav til integrasjon, selv om behovet selvsagt varierer fra bedrift til bedrift. Det er imidlertid vanlig at integrasjonsflyten strekker seg over flere ulike systemer og plattformer, for eksempel:

Derfor er det viktig å kartlegge integrasjonsbehovet tidlig i prosessen med å innføre en e-handelsløsning.

 

4 tips VED INTEGRASJON av e-handel

  1. Start smått og med noen manuelle rutiner som kan automatiseres senere

  2. Det går sjelden an å automatisere alt, så tenk på hva som bør prioriteres

  3. Bestem hvilket system som "eier" hvilken produktinformasjon

  4. Håndtering av priser og kampanjer kan fort bli et komplekst integrasjonsspørsmål – tenk litt ekstra over hva som blir en god løsning for dere

 



Kontakt forfatteren
Frida Widesjö
Frida Widesjö

Markedssjef Exsitec Norge