1

Wave Image

Innhold

    Publisert: 15.11.23 | Integrasjon CRM ERP

    Fordelene med å integrere ERP-systemet med CRM-systemet

    Innhold

      Forretningslandskapet er i konstant endring, alt blir dyrere og konkurransen blir hardere. For å vinne markedsandeler og tjene penger må bedrifter finne måter å effektivisere driften, øke produktiviteten og forbedre kundeopplevelsen. Å integrere forretningssystemene er en smart måte for å oppnå disse målene. 

      I dette blogginnlegget ser vi på fordelene med å integrere ERP systemet og CRM systemet, hva som kan synkroniseres mellom de to systemene, og gi eksempler fra 2 av våre kunder som har integrert sine system.

      God lesning!

       

      Hva er ERP?

      ERP er forkortelsen for Enterprise Resource Planning, og omfatter ulike verktøy for forretningsprosessadministrasjon. ERP-systemer administrerer alt fra regnskap og finans til lagerstyring og rapportering. Et ERP system fungerer som det sentraliserte navet for ulike områder i en organisasjon, samt forbedrer effektivitet og datavisualisering.
      Les mer om ERP

       

      Hva er CRM? 

      CRM er forkortelsen for Customer Relationship Management, som refererer til et system designet for å administrere og analysere kunde- og klientforhold. I CRM-systemet lagrer du kunde- og kontaktinformasjon, sporer interaksjoner og ulike aktiviteter, administrerer relevante opplysninger i henhold til kunde/leverandørforholdet og arkiverer kommunikasjonshistorikk. CRM systemet gir deg en omfattende visning av kundedata som igjen effektiviserer og forbedrer kundeservicen.
      Les mer om CRM

       

      Fordeler med å integrere ERP- og CRM systemet

      Å integrere disse to systemene gir mange fordeler og eliminerer flere utfordringer som bedrifter står overfor ved å bruke dem separat.

      1. Effektive arbeidsprosesser

      Når CRM- og ERP-systemer er integrert, kan ansatte sømløst bevege seg mellom systemene uten å kaste bort tid og innsats på å bytte mellom flere grensesnitt. Denne effektive arbeidsflyten sikrer effektiv datasynkronisering og eliminerer behovet for manuell dataregistrering, reduserer risikoen for dataduplisering og feil.

       

      2. Forbedret data nøyaktighet og kvalitet

      Med integrasjon kan data flyte sømløst mellom CRM- og ERP-systemer, og sikre konsistent og nøyaktig informasjon. En integrasjon eliminerer behovet for dobbel dataregistrering, reduserer risikoen for feil og sikrer dataintegritet. Dette fører til forbedret beslutningsgrunnlag, da nøyaktig og pålitelig data er lett tilgjengelig fra begge systemer.

       

      3. Økt produktivitet

      Integrering sparer deg for mye tid og øker produktiviteten ved at rutinemessige oppgaver, som ordrebehandling og dataregistrering automatiseres. Ansatte kan fokusere på verdiskapende aktiviteter i stedet for manuell overføring av data, noe som fører til økt effektivitet og produktivitet.

       

      4. Forbedret kundeservice

      Ved å integrere CRM- og ERP systemet får organisasjonen en helhetlig oversikt av kundedata. Dette omfattende perspektivet bidrar til bedre kundeservice, da medarbeiderne har tilgang til kundens kjøpshistorie, preferanser og kommunikasjonshistorie fra et enkelt system. Dette hjelper organisasjoner med å tilpasse interaksjoner og gi en mer skreddersydd kundeopplevelse.

       

      5. Bedre beslutningstaking

      Kombinasjonen av data fra CRM- og ERP-systemer gir handlingsrettede innsikter og letter datadrevet beslutningstaking. Bedrifter kan analysere kundeatferd, identifisere trender og ta informerte beslutninger om salgsstrategier, lagerstyring og mer. Dette kan føre til mer effektive markedsføringskampanjer, forbedret kundetilfredshet og økt inntekt.

       

      6. Effektiv ordrehåndtering

      Integrering av CRM- og ERP-systemer gir deg en sømløs ordrehåndtering. Salgsteamet kan få tilgang til lagerdata, sjekke produkttilgjengelighet i sanntid og opprette nøyaktige tilbud og forslag ved hjelp av gjeldende pris- og rabattinformasjon. Denne integrasjonen strømlinjeformer hele ordrehåndteringsprosessen, fra tilbud til salg, reduserer feil og muliggjør raskere ordrebehandling.

       

      2 kunder som har integrert sine forretningssystemer

      Møller Eiendom

      Møller Eiendom bruker både SuperOffice CRM og Visma net. Med sømløs integrasjon mellom disse to administrerer Møller Eiendom den økonomiske informasjon og fakturaer direkte i Visma net, mens de får tilgang til kundedata, prosjektinformasjon og kommunikasjonshistorikk i SuperOffice CRM. Integrasjonen gjør det mulig for dem å effektivisere driften, forbedre data nøyaktighet og styrke kundeservice.
      Les hele kundehistorien om Møller Eiendom

       

      Skattebetalerforeningen

      Skattebetalerforeningen bruker både SuperOffice CRM og bransjesystem for masterdatamanagement. Ved å integrere forretningssystemene får Skattebetalerforeningen tilgang til både kundeinformasjon og økonomisk informasjon direkte inn i sitt bransjesystem. Denne integrasjonen forenkler faktureringsprosessen og sikrer konsistent og nøyaktig informasjon på tvers av systemene.
      Les hele kundehistorien om Skattebetalerforeningen

       

      Relaterte artikler

      Hvordan utnytte kundedata

      CRM 3 min

      Hvordan utnytte kundedata

      Les hvorfor det er kritisk å utnytte kundedata fullt ut, og få praktiske tips om hvordan du kan gjøre dette effektivt...

      Hvordan forberede seg til Gen AI i CRM-systemet

      CRM AI 3 min

      Hvordan forberede seg til Gen AI i CRM-systemet

      I dagens stadig mer digitaliserte verden er det avgjørende å forberede seg på Gen AI for å maksimere effektiviteten og...

      3 enkle tips for å øke salget

      CRM 3 min

      3 enkle tips for å øke salget

      Vi har utforsket strategier som styrker forholdet til dine nåværende kunder, effektive måter for å tiltrekke nye, og...

      Toggle Icon Author Avatar

      Kontakt
      skribenten

      Close

      Kontakt Valeria Arias