Ny MVA-melding i Visma Business

ERP

Visma Business

Ny MVA-melding i Visma Business

1. januar 2022 lanserte Skatteetaten en ny digital mva-melding.

Terminer som meldes inn etter 1. januar må leveres i nytt format og det forventes at mva-meldingene leveres direkte fra den avgiftspliktiges regnskapssystem. Dette betyr at din Visma Business løsning må være på versjon 16.10.2 for å kunne sende inn uten feil til Skatteetaten via Autoreport, men selve mva-meldingen fungerer fra 16.01.

Les mer om den nye MVA-meldingen og se nyttige linker til Skatteetaten ->

AdobeStock_213748265-1
Info fra Visma ang. ny mva-rutine fra 2022

Forutsetninger for å sende elektronisk mva-melding via Autoreport
Dette forutsetter versjon 16.10.2 av Visma Business / Regnskapsbyrå.

Les mer på Visma Community ->

Feilsituasjoner AutoReport

Det kan i noen sammenhenger oppstå feil når det gjelder AutoReport. Se nærmere informasjon i dokumentasjon fra Visma.
 

Les mer på Visma Community ->

Direkteføring av mva

Ny mva-melding bruker SAF-T avgiftskoder ved generering. Det betyr at direkteføringer på mva-konti bør unngås. Har man allerede direkteført noe må dette sjekkes spesielt før innsendelse av mva-melding.

Betalingsinfo/kvittering

Ved bruk av Autoreport får man en returmelding/kvittering ved godkjent validering. Man vil da også få en melding med betalingsinfo der beløp å betale/- til gode vil stå.

Betalingsoppfordring, Bilag for betaling til Skattetaten

Dette er dessverre foreløpig ikke på plass slik at betaling må håndteres manuelt. Visma håper å få dette på plass i versjon 17.01.

Fellesregistrering av mva

Hvis man har fellesregistrering av mva må dette fortsatt legges inn manuelt.

Avvik i «Beregnet avgift» mellom skjermbilde og generert mva-melding

Noen opplever at det er forskjell på «Beregnet avgift» i skjermbildet for mva-melding, kontra det som ligger i den genererte mva-meldingen. Dette kan for eksempel oppstå dersom bilag er bokført i forskjellige versjoner av Visma Business.

Man kan da sjekke skjermbildet «MVA-melding 2022 – overgangsvindu». I dette skjermbildet står det en forklaring på hvilke tilfeller det er tenkt brukt for. Stemmer tallene her overens med den genererte mva-meldingen kan man rapportere herfra eller gå tilbake til standard skjermbilde.

«Kjøp av tjenester fra utlandet» og «Innførsel av varer»

I noen tilfeller har tilsynelatende deler av «Beregnet avgift» for «Kjøp av tjenester fra utlandet» havnet på post 81 i stedet for post 86. Dette gjelder vanligvis dersom man har splittet mva-kontoene for «Kjøp av tjenester fra utlandet» og «Innførsel av varer» etter å ha bokført noe på disse kontoene.

Generering av mva-meldingen viser i så fall riktig tall fordi den bruker det som er bokført på SAF-T avgiftskode i stedet for på mva-konto.

MVA-melding kan da leveres, men man må sjekke at mva-kontoene tømmes riktig mot 2740. I motsatt tilfelle må man postere det manuelt.

Visma Business versjoner 

Generering av ny mva-melding og innsending via AutoReport

Versjon 16.00 og tidligere:

Det er ikke mulig å generere ny mva-melding og da heller ikke å sende inn via AutoReport. Løsningen vil være å legge inn postene manuelt i Altinn.

Versjon 16.01/16.01.1 og
versjon 16.10/16.10.1

Behandlingsmenyvalg for generering av ny mva-melding er på plass, men grunnet en bug kan man ikke benytte AutoReport fullt ut.
Se beskrivelse for workaround fra Visma

Versjon 16.10.2

 

Ny versjon der man både kan generere ny mva-melding og sende inn via AutoReport.

Hvordan generere ny MVA-melding i Visma Business?

I dette webinar fortalte og viste vi hvordan du genererer den nye MVA-meldingen i Visma Business.


Se opptaket av webinaret når det passer for deg! Det er helt gratis.

 

Se flere on-demand webinar her

Abonner på økonombloggen 

Bloggen for deg som økonom, controller eller CFO.
Les om alt som angår økonomens hverdag.