Dette gjelder fra 1. januar 2022
Terminer som meldes inn etter 1. januar må leveres i nytt format og det forventes at mva-meldingene leveres direkte fra den avgiftspliktiges regnskapssystem. Dette betyr at din Visma Business løsning må være på versjon 16.10.2 for å kunne sende inn uten feil til Skatteetaten via Autoreport, men selve mva-meldingen fungerer fra 16.01.Les mer om den nye MVA-meldingen og se nyttige linker til Skatteetaten ->
Info fra Visma om ny mva-rutine fra 2022
Forutsetninger for å sende elektronisk mva-melding via Autoreport. Dette forutsetter versjon 16.10.2 av Visma Business / Regnskapsbyrå.
Les mer på Visma Community ->
Feilsituasjoner AutoReport
Det kan i noen sammenhenger oppstå feil når det gjelder AutoReport. Se nærmere informasjon i dokumentasjon fra Visma Software.
Les mer på Visma Community ->
Direktetføring av mva-konto bær unngås
Ny mva-melding bruker SAF-T avgiftskoder ved generering. Det betyr at direkteføringer på mva-konti bør unngås. Har man allerede direkteført noe må dette sjekkes spesielt før innsendelse av mva-melding.
Betalingsinfo / kvittering
Ved bruk av Autoreport får man en returmelding/kvittering ved godkjent validering. Man vil da også få en melding med betalingsinfo der beløp å betale/- til gode vil stå.
Betalingsoppfordring, Bilag for betaling til Skattetaten
Dette er dessverre foreløpig ikke på plass slik at betaling må håndteres manuelt. Visma håper å få dette på plass i versjon 17.01.Fellesregistrering
av mva
Hvis man har fellesregistrering av mva må dette fortsatt legges inn manuelt.
Avvik i «Beregnet avgift» mellom skjermbilde og generert mva-melding
Noen opplever at det er forskjell på «Beregnet avgift» i skjermbildet for mva-melding, kontra det som ligger i den genererte mva-meldingen. Dette kan for eksempel oppstå dersom bilag er bokført i forskjellige versjoner av Visma Business.
Du kan da sjekke skjermbildet «MVA-melding 2022 – overgangsvindu». I dette skjermbildet står det en forklaring på hvilke tilfeller det er tenkt brukt for. Stemmer tallene her overens med den genererte mva-meldingen kan du rapportere herfra eller gå tilbake til standard skjermbilde.
«Kjøp av tjenester fra utlandet» og «Innførsel av varer»
I noen tilfeller har tilsynelatende deler av «Beregnet avgift» for «Kjøp av tjenester fra utlandet» havnet på post 81 i stedet for post 86. Dette gjelder vanligvis dersom du har splittet mva-kontoene for «Kjøp av tjenester fra utlandet» og «Innførsel av varer» etter å ha bokført noe på disse kontoene.
Generering av mva-meldingen viser i så fall riktig tall fordi den bruker det som er bokført på SAF-T avgiftskode i stedet for på mva-konto. MVA-melding kan da leveres, men du må sjekke at mva-kontoene tømmes riktig mot 2740. I motsatt tilfelle må du postere det manuelt.
Neste steg er til skyen
NextStep Business NXT har som hensikt å gjøre overgangen fra Visma Business til Business NXT enklere, raskere og mer kostnadseffektivt.
Denne leveransepakken baserer seg på en standard og er en ‟ut av hyllen” løsning.
En overgang fra Visma Business (OnPrem) til Business NXT innebærer at du får med deg historikk og innstillinger i denne prosessen.
Alt er løst i Business NXT!
Med Business NXT får du det beste fra 2 verdener, de fleksible og kraftfulle mulighetene fra flaggskipet Visma Business og den moderne og fremtidsrettede teknologien i skyen..
Business NXT effektiviserer din arbeidshverdag med innebygget automatisering, AI, maskinlæring og avvikshåndtering. Et eksempel er at du får automatisk forslag til hvilken konti en innkommende faktura skal posteres på, ved at Business NXT sin AI bruker data i databasen.
Lurer du på noe? Christian svarer deg gjerne!











