Exsitec Norge
Exsitec Norge
Kontakt meg

Eksperter på forretningssystem og digitalisering

Økonomiavdelingens vanligste utfordringer i 2022

Økonomiavdelingens vanligste utfordringer i 2022

Digitalisering har stått på dagsorden lenge, men det er fortsatt like aktuelt -også for dere i økonomiavdelingen.

I dette innelgget kan du lese om våre tanker om hvilke utfordringer økonomiavdelingen møter i år. I tillegg får du 4 tips til hvordan du kan håndtere dem på en god måte.

God lesning!

Vil du heller høre denne bloggen enn å lese selv?
Hør den på Spotify!

Økte krav til økonomiavdelingen

Digitalisering har stått på dagsorden lenge, og det er fortsatt like aktuelt og fremfor alt for økonomiavdelingen. Hvordan fremtiden vil se ut kan være vanskelig å spå, men trendene tilsier at den vil bli mer og mer datadrevet, automatisert og alt vil gå raskere, også i økonomiavdelingen.

Sammen med høyere krav til økonomiavdelingen om å levere tall eller analyser i sanntid og at månedsresultater skal være klare tidligere i den nye måneden sammenlignet med tidligere, stilles det krav til bedre systemstøtte. Du har ikke råd til å vente for lenge på at en leverandørfaktura skal bli attestert av en mellomleder eller at timer blir gjennomgått og godkjent av en prosjektleder før fakturering. Kan dette skje løpende gjennom måneden, og gjerne helt automatisk, sparer bedriften tid!

Abonner på Økonombloggen

 

Utfordringen?

Om vi skal tro på trenden vil en utfordring fremover være å håndtere alt det nye som kommer og alle endringene som må gjøres, samtidig som det eksisterende ikke forsvinner over natten.

Et eksempel på dette er e-fakturaer. Vi er alle enige om at det er i denne retningen vi går og det er ønskelig at en så stor andel av inn- og utgående fakturaer som mulig skal være elektroniske. Det gir oss raskere prosesser, sikrere data og vi trenger ikke å stole på den menneskelige faktoren eller en ekstern tjeneste for å tolke informasjonen i en PDF eller på papir.

Men selv om alle vet at det er dit vi skal, er vi nå i en tid hvor vi har begge verdener. For økonomiavdelinger som driver med dette, må den eldre teknologien tas med i betraktningen samtidig som vi streber etter å tilpasse oss den nye teknologien. En kompleks situasjon som krever systemstøtte.

 

4 tips for samhandling mellom system og økonomiavdelingen

Systemer og økonomiavdelinger henger tett sammen og det er viktig at systemene skal frigjøre tid, ikke ta tid. Klarer man å komme dit at systemene støtter virksomheten og frigjør tid til andre ting, kan den sparte tiden heller brukes på verdiskapende ting som analyser eller effektivisering av andre prosesser.

For å komme dit kan du jobbe med følgende:

  1. Hold deg oppdatert på teknologi og nye måter å jobbe på. Vær en attraktiv arbeidsgiver som bruker moderne verktøy. Bruk tiden på de riktige tingene.

  2. Jobb mer avviksdrevet i stedet for å jobbe med tradisjonelle sjekklister over hva som må sjekkes og gjøres. Finn bedre måter å jobbe på og verktøy som forteller økonomiavdelingen når ting ikke stemmer eller transaksjoner ikke går som planlagt.

  3. Våg å stille spørsmål ved hvorfor du gjør ting på en bestemt måte. Er det kanskje en mer effektiv måte å gjøre det på? Eller kan du få systemstøtte for enkelte rutiner?

  4. Benytt deg av den store datamengden som finnes og sørg for at systemene der dataene finnes snakker sammen, dvs. unngå å registrere ting mer enn ett sted.

 

Les også guiden om hvordan økonomiavdelingen kan bidra til selskapets vekst! ->

 

Vil du ha mer utfyllende informasjon, tips og idéer til hvordan økonomiavdelingen kan jobbe for å skape gode forutsettninger for selskapets vekst?

Abonnere på Økonombloggen

 

Kontakt forfatteren
Exsitec Norge
Exsitec Norge

Eksperter på forretningssystem og digitalisering