Valeria Arias
Valeria Arias
Kontakt meg

CRM rådgiver

De viktigste kravene til ditt nye CRM-system

De viktigste kravene til ditt nye CRM-system

For å kunne vinne og beholde kunder har det mer enn noen gang før blitt lansert mange ulike programvarer for å hjelpe bedrifter i vekst. Effektivitet, kvalitet og kommunikasjon, både internt og eksternt, har blitt et viktig grunnlag for bedrifter i dag. I CRM-systemer ligger fokuset på akkurat det, å styrke kunderelasjoner, kundereiser og kundeopplevelser i arbeidsflyten til enhver bedrift. 


Målet med CRM er at det skal være et helhetlig og integrert system. Alt starter med å få kontroll på kundeinformasjon og rutiner på ett sted. Men hva trenger du å vite for å finne det rette CRM systemet for din virksomhet?

 

Stille de riktige spørsmålene

For å forstå hvordan et CRM-system kan være nyttig for virksomheten er det nødvendig å tenke igjennom hvorfor CRM er noe for dere. Det er viktig å ha full oversikt over de utfordringene du står overfor og behovet for CRM-støtte i det daglige arbeidet.

Hvor du skal starte å undersøke er ikke alltid så lett. Derfor er det viktig å kunne stille de riktige spørsmålene. 

1. Årsakene til nytt CRM-system

  • Hva er det dere sliter med?
  • Hva er det dere vil gjøre bedre? 

2. Nåværende systemstøtte

  • Hva er det bedriften bruker nå?
  • Hva er det CRM-systemet burde integreres med?

3. Krav til prosess/arbeidsflyt

  • Hvordan jobber bedriften i dag? 
  • Hvordan kommuniserer dere med kunder og tar imot henvendelser? 
  • Hva slags informasjon trenger dere av kunder?


Forretningsanalyse

Formålet med forretningsanalysen er å avdekke potensiell forretningsverdi for CRM-løsningen. Det skjer ofte at kundene våre tror de har en god forståelse for disse prosessene, men etter vår erfaring finner vi ofte ut at de ikke har tatt seg tid til å gå gjennom rutinene grundig nok. Her er det viktig å reflektere over hva alle gjør hver dag, fra A til Å. Det er her kundene våre oppdager at det er flere oppgaver de kunne brukt mindre tid på og ser verdien av å implementere et CRM-system. 

Når du har gått gjennom nåværende rutiner og oppgaver er det viktig å bli enige om hvordan dere ønsker at det skal være fremover. Det er lurt å samle alle som skal jobbe med systemet for å bli enige om hvilke oppgaver som er nødvendig å ta med videre og hvem som skal ha ansvar for ulike ting. 

 

Kartlegge mål og ønsker 

Når du har en klar oversikt over utfordringene og prosessene i virksomheten er det på tide å kartlegge hvordan suksess ser ut hos dere. Nå er det er viktig å definere målene CRM-løsningen skal hjelpe dere å oppnå. Dette kan være alt fra hvordan medarbeidere jobber internt til hvordan de jobber med kunder. 

Eksempler på mål:

  • Mer tid til viktige oppgaver, mindre tid på å finne informasjon
  • Kortere salgsprosesser
  • Forbedre kundetilfredshet
  • Øke kundelojalitet/ mindre avvikling 

Et CRM-system kan rapportere målene dere ønsker å oppnå. Noen eksempler på hva et CRM-system kan måle er:

  • KPIer
  • Antall salg og leads
  • Antall møter og bookinger
  • Tid brukt på saksbehandling/reklamasjon

Vår kravspesifikasjon inkluderer fullstendig oversikt over alt du bør tenke på i forkant.

Last ned kravspesifikasjon for CRM

Ønsker du heller å ha et arbeidsmøte for å finne ut av riktig CRM? Ta kontakt med oss!

 

LES MER OM CRM SYSTEM

 

CRM
Kontakt forfatteren
Valeria Arias
Valeria Arias

CRM rådgiver