Innkjøpssystem
- for strategisk innkjøp 

Et innkjøpssystem brukes for å effektivisere innkjøpsprosessen. Innkjøpsprosessen omfatter alt fra å identifisere hva som skal kjøpes, sammenligne priser fra ulike leverandører og gjennomføre forhandlinger til å lage avtaler og følge opp leveranser. Innkjøpssystemet er et viktig verktøy for bedrifter, da det kan påvirke både kostnader og leveringssikkerhet på en avgjørende måte.

Noen fornøyde kunder med innkjøpssystem

Effektiviser den strategiske innkjøpsprosessen

Den strategiske innkjøpsprosessen er alt som skjer fra anskaffelse til betaling.

Anskaffelsen - Spar tid på å gjennomføre og sammenstille anskaffelser. 

Avtalehåndtering - Få god oversikt over alle avtaler, med autorisasjonskontroll, tilgangssyring og fornyelsestidspunkt. 

Innkjøp - Sørg for at innkjøpene gjøres fra rett leverandør til rett pris. 

Leverandørfaktura - Minimer manuell håndtering av leverandørfakturaer med automatisk kobling av faktura mot innkjøp.

Leverandørstyring - Automatisér onboardingprosessen og sikre at leverandørerene etterlever dine krav.

Betaling - Betal dine leverandører til rett tid, uten rentekostnader.  

innkjøp-webbilde-2025

Fordeler med et innkjøpssystem

Effektiviserte prosesser

Et innkjøpssystem kan automatisere mange av de manuelle oppgavene knyttet til innkjøp. Ved å slippe å holde kontroll på innkjøp med penn & papir eller i Excel, blir prosessen mer effektiv og raskere.

Reduserer risiko for feil

Et innkjøpssystem kan redusere risikoen for at det oppstår feil i innkjøpsprosessen, for eksempel ved å automatisere kontroller av fakturaer og leveranser.

Strategisk innkjøp

Et innkjøpssystem kan gjøre det mulig å administrere innkjøp under en felles innkjøpsstrategi for virksomheten. Dette betyr mer effektivitet og redusert dobbeltarbeid, i stedet for at hver avdeling eller enhet håndterer sine egne innkjøp.

Økt åpenhet

Et innkjøpssystem kan øke åpenheten i innkjøpsprosessen ved at all informasjon om innkjøp er samlet på ett sted og er lett tilgjengelig for alle som trenger det.

Rapportering

Et innkjøpssystem gjør det mulig å lage forskjellige rapporter om innkjøp, for eksempel på kostnader og leveranser. Dette er nyttig for å følge opp og analysere kjøp og for å kunne ta informerte beslutninger om kjøpene sine i fremtiden.

Supply Chain Management i praksis

Hva er Supply Chain Management, og hvordan fungerer det i praksis innen de ulike områdene? 

Supply Chain Management er styringen av et nettverk som brukes til å levere produkter og tjenester, fra råvare til kunde, gjennom fysisk distribusjon, informasjonsflyt og penger.
Målet er å produsere og distribuere et spesifikt produkt til sluttkunden på en kostnadseffektiv måte.

I denne guiden får du en grunnleggende innføring i Supply Chain Management. 

  • Hva menes med den moderne supply chain

  • Hvilken funkjson har ERP systemet i prosessen

  • Hvilken støtte trengs i innkjøpsfasen

  • Forskjellen på lagerstyring og lagerhåndtering

  • Gevinsten ved elektronisk fakturahåndtering

  • Anvendelse av ny teknologi for produksjon

lager-webbilde2025
Kravspesifikasjon innkjøpsoptimalisering 2023

Last ned kravspesifikasjon for nytt
innkjøpssystem

Dette er et eksempel på hvordan dere kan komme igang med å lage en kravspesifikasjon i forkant av deres investering i nytt innkjøpssystem. Legg igjen din e-postadresse for å laste ned dokumentet.

 

Supply Chain Management!

Supply Chain Management er styringen av et nettverk som brukes til å levere produkter og tjenester, fra råvare til kunde, gjennom fysisk distribusjon, informasjonsflyt og penger.

Målet er å produsere og distribuere et spesifikt produkt til sluttkunden på en kostnadseffektiv måte.