Innhold
Effektiviser rutinene med OneStop Reporting - et praktisk eksempel
Innhold
Som innsiktskonsulent i Exsitec møter jeg mange økonomisjefer fra ulike bransjer. En felles utfordring de ofte står overfor er hvordan de skal komme i gang med digital transformasjon og automatisering. Hvor begynner de? Hvordan kan de effektivisere arbeidsrutiner for å samle inn relevante data fra ulike systemer? Og hvordan kan denne dataen presenteres på en visuell og forståelig måte, både for dem selv og andre beslutningstakere i organisasjonen?
I denne bloggen deler jeg et praktisk eksempel fra et kundecase hvor kunden ønsket å koble arbeidstimene fra deres timeføringssystem - Tidsbanken - med data fra regnskapssystemet.
Vil du heller høre denne bloggen enn å lese selv?
Hør den på Spotify!
Økonomisjefer blir ofte overveldet av de mange mulighetene i markedet, samtidig som store investeringer i enkelte løsninger kan virke avskrekkende. Jeg oppfordrer dem til å starte i det små og gradvis bygge videre. Man trenger ikke å automatisere alt fra dag én – små skritt kan gi store gevinster.
OneStop Reporting, OSR – det perfekte utgangspunktet
Når vi snakker om å starte i det små er OneStop Reporting (OSR) et ideelt verktøy å starte med. OneStop Reporting (OSR) er et rapporterings- og budsjetteringssystem med ferdiglagde integrasjoner mot flere ledende økonomisystemer i Norden, inkludert Business NXT og Visma Net.
Blant OneStop Reportings mange funksjoner er det spesielt én som har gjort hverdagen betydelig enklere for mange økonomiavdelinger, og det er budsjetteringsmodulen.
Budsjetteringsmodulen i OneStop Reporting, OSR – mye mer enn bare budsjettering
Selv om budsjetteringsmodulen først og fremst brukes til budsjettering, kan den også gjøre mye mer. Den lar deg lagre både tall og tekst, og knytte dette til dimensjonene i økonomisystemet ditt. Dette gir deg muligheten til å automatisere flere prosesser enn bare budsjettering.
Les mer om OneStop Reporting ->
Praktisk kundecase:
Tidsbanken og OneStop Reporting
Et eksempel fra min egen erfaring illustrerer dette godt. En kunde ønsket å koble arbeidstimene fra Tidsbanken med data fra sitt regnskapssystem. Tidligere måtte de eksportere data fra Tidsbanken, omorganisere det i Excel, og deretter matche det med regnskapsdataene. Dette var tidkrevende og førte ofte til feil.
Vi løste dette ved å lage en budsjetteringsmal i OneStop Reporting som kunne importere timene fra Tidsbanken i samme format som eksportfilen. Nå trenger kunden bare å kopiere data fra Tidsbanken og lime det inn i OSR-malen. Deretter trykker de på "Lagre", og dataene er klare til bruk. Over tid har de samlet flere måneders data, som kan visualiseres og analyseres uten risiko for feil eller uautorisert endring.
En kostnadseffektiv løsning
Ved å bruke OneStop Reportings budsjetteringsmodul slapp kunden å investere store summer i å bygge en direkte integrasjon mellom Tidsbanken og økonomisystemet. Selv om løsningen ikke er 100% automatisert, var den mer enn tilstrekkelig for kundens behov, og alt med et verktøy de allerede hadde tilgjengelig.
Har du en prosess som kan forenkles?
La oss ta en prat om dine nåværende arbeidsrutiner. Kanskje finnes det en måte å automatisere eller effektivisere dem på – uten store investeringer.
Relatert innhold
Integrasjon Automatisering BI strategi og ledelse 3 min
Automatiser månedsavslutningen med OneStop Reporting
Med OneStop Reporting kan du automatisere dataflyten fra ERP-systemet til dine rapporter, slik at...
BI strategi og ledelse AI 2 min
CFO'er i spissen for digital transformasjon
Overgangen til et digitalt næringsliv krever finansiell dyktighet og en strategisk omfavnelse av innovasjon,...
BI strategi og ledelse AI 2 min
Samtale med data: Hvordan AI forvandler forretningsanalysen
Med AI og stemmeaktiveringsteknologi kan du nå starte dagen med å spørre dataene dine om råd, og umiddelbart få...