Hvordan kan økonomiavdelingen jobbe for å skape gode forutsettninger for selskapets vekst?
Svaret er langt og kanskje litt komplekst. Vi har forsøkt å forenkle det ved å dele det opp i 5 deler.
Vekst defineres på ulike måter for ulike bedrifter og organisasjoner, være seg om de er innen offentlig- eller privat sektor, eller om man er børsnotert. Noen selskap vokser organisk, andre via oppkjøp.
Våre forutsettninger kan helt enkelt se veldig ulike ut.
Det vi dog kan være overens om er at vekst innebærer MER av noe, og ofte da MER av noe bra. Mer bra saker, helt enkelt. En forbedring.
Det er viktig å gjøre en vurdering av dette og stille seg spørsmål som:
Hvordan vokser vi og hvordan påvirker det oss? Hvilke konsekvenser får denne veksten for økonomiavdelingen? Hvilke av de nåværende prosesser blir påvirket av dette? Dette er noe dere må kunne forutse.
Som nevnt over er vekst “mer av noe bra”, men det leder ofte til “mer av noe annet” også.
Økte volumer, flere transaksjoner, flere fakturaer og kanksje flere lønninger å håndtere? Eller flere produktkategorier, flere divisjoner eller enheter. Og kanskje flere konteringsdimensjoner eller selskap?
Hva skjer om dere får 3 ganger så mange produkter om 2 år? Er dere klare for å fusjonere inn et selskap? Holder dagens prosesser hvis dere blir dobbelt så mange ansatte? Kan dere håndtere 5 ganger så mange fakturaer med dagens systemer? Hvordan analyserer dere de nye forretningsområdene?
Som regel blir tilværelsen mer kompleks og “mer bra saker” leder ofte til “mer administrasjon”, som kanksje ikke er fullt så bra...
Effekten kan fort bli, som sikkert mange av dere kjenner igen, at økonomiavdelingen stadig ligger på etterskudd og slukker branner i takt med veksten.
MEN! Om du på økonomiavdelingen forsøker å forutse vekstens konsekvenser kan du tenke og jobbe proaktivt, og samtidig forenkle arbeidsdagen først og fremst for deg selv, men også for resten av organisasjonen.
Dimensjoner prosessene og systemstøtten rett for den kommende veksten. Ikke vær for sent ute!
Exsitec er et godt eksempel her. For 6 år siden (i 2016) var vi under 100 ansatte, i dag er vi 500 og på bildet til høyre ser du hvordan omsetningen har vokst sammen i takt med ansettelsene.
Så våg å tenke stort!
For noen år siden snakket vi i Exsitec om å ha 500 ansatte, og det føltes veldig fjernt. Takket være denne langsiktige og uttalte planen kunne vi dimensjonere prosessene riktig, for at de skulle vare i mange år under sterk vekst. En prosess kan ikke gjøres om veldig ofte, den må vare over tid. På samme måte bytter vi ikke system så ofte heller.
I dag er vi passert 500 ansatte i Exsitec. Nå planlegger og rigger vi oss for å bli 2000!
Dette handler om innstillingen hos dere som jobber i økonomiavdelingen, hvor viktig det er å ha et fleksibelt mindset. Dette er kanskje det vanskligste å få til. For å kunne jobbe og trives i et vekstmiljø kreves det å ha et fleksibelt mindset.
Du må være inneforstått med å stadig måtte tenke annerledes og å tenke nytt. Og helst kjenne at det er både gøy og utfordrende!
Kanskje er det slik at økonomer i dag trenger et annet mindset enn hva økonomer trengte for 10-15 år siden?
For å generalisere så er ofte økonomen, traditsjonelt sett, de som liker "ordning och reda", regler, rutiner og at “satte prosesser sitter”.
Men nå er det viktig å være fleksibel. Det som gjaldt og fungerte i fjor eller forrige måned fungerer kanskje ikke så godt lenger.
Eller det vi trengte å gjøre for et år siden kan være overflødig nå, og skal fjernes. Det må være OK. Det er slik det må være.
Et firma i vekst er i kontinuerlig forandring. Økonomisjefen/CFO må være involvert i, og informert om, bedriftens vekstarbeid og være den drivende kraften i økonomiavdelingen.
Økonomer har en veldig sentral rolle i bedriften og har (desverre) ofte evnen til å bremse selskapets vekst. “Ja, vi skulle jo kunne gjøre det, men det innebærer dette og dette…” Det er lett å bli stående fast i dårlige prosesser og mye administrasjon og resultatet blir istedet at veksten uteblir.
Men hvem har egentlig rett til å sette spillereglene: økonomiavdelingen eller virksomheten?
Vårt råd er å ikke bli en brems for bedriftens vekst!
Til et fleksibelt mindset hører det også med å stille spørsmål, å forsøke å få et annet perspektiv. Hvorfor gjør vi dette? Gjør vi det på den beste måten? Står vi fast i gamle rutiner?
Du må tørre å fjerne noe! Om ikke kommer listen med rutiner og prosesser til å bli lengre og lengre og gjør det vanskeligere å oppnå vekst. Jo større dere blir, desto mindre manuelt arbeid skal gjøres. Automatiser det som kan automatiseres, og ha gode prosesser.
Selvfølgelig trengs det også rette forutsetninger for å kunne agere på denne måten. Om bedriften vokser, og lever av vekst, vil det koste mye om økonomiavdelingen ikke rekker å henge med.
Kanskje et mål skal være at økonomiavdelingen skal vokse med x% av den totale veksten? Eller er det bedre å leie inn hjelp til løpende administrative oppgaver for å frigjøre tid til å tenke nytt og gjøre endringer?
Å ansatte et ekstra årverk i økonomiavdelingen kan være et stort steg. Kanskje er det bedre å endre litt på hvem som gjør hva eller den som har ledig tid skal gjøre noen av oppgavene som ligger i kø?
Økonomiavdelingen kan bidra til vekst ved å tilrettelegge for resten av virksomheten. Å frigjøre tid og kraft for arbeidet som veksten krever - utenfor økonomiavdelingen!
Man kan si at det finnes to sider hos en økonomiavdeling:
Support kan for eksempel innebære å gi rett verktøy til bedriften. Dette kan være:
Det finnes også systemstøtte for mange andre prosesser som ligger utenfor økonomiområdet, som lager, e-handel, CRM m.m. De har alle til hensikt å tilrettelegge og frigjøre tid og ressurser.
Veldig mange administrative oppgaver kan man automatisere.
Hvor befinner din bedrift seg i digitaliseringspyramiden? På hvilket nivå? Finnes det forbedringspotensial?
Hvor kan man frigjøre tid for å jobbe med veksten?
Vi har allerede sagt at økonomiavdelingen har to roller, der den ene er støtte/support og den andre er en rolle med kontroll som holder orden, følger lovkrav, regner, stiller spørsmål, kontrollerer, ser trender og tendenser, m.m.. Denne kontrollfunksjonen er til hjelp for bedriftens vekst.
Økonomiavdelingen ser helhetsbildet av bedriften og har kontroll på detaljene. Det kan være en controller eller en økonom som har evnen til å merke trender eller tendenser.
Her har du mulighet til å være med å identifisere flaskehalsene som bremser veksten, eller finner potensiale for ny vekst.
Økonomiavdelingen kan svare på alle HVORDAN.
“Hvordan skal vi vokse?”, “Hvordan påvirker det her..…?”.
Dere ser i tallene, svart på hvitt, hva som driver resultatet, lønnsomheten og kostnadene. Dere sitter ofte med tillgang til flere system, og data fra ulike deler av virksomheten.
Med vekst kan det være at selskapets fokus blir litt for enkeltsporet, og at veksten skjer på bekostning av andre ting, som for eksempel lønnsomheten. Dette kan være OK. Eller kanskje trenger du å signalisere eventuelle uønskede negative påvirkninger/effekter som veksten har.
Ønsker dere å øke marginen kan økonomiavdelingen for eksempel være de som faktisk har best kontroll på kostnadssiden. Ønsker dere å vokse i antall kunder? Kanskje en dyr kundeanskaffelse medfører for høye kostnader eller vekst i antall ansatte kan gå på bekostning av salget (fokus onboarding).
Økonomiavdeligen har ofte helhetsbildet som resten av virksomheten ikke alltid har, og kan dermed flagge for vekstens ventede og uventede konsekvenser. Det er dog viktig å huske på at visse negative effekter kan det være verdt å ta for å oppnå den veksten man etterstreber.
Her har økonomiavdelingen stor hjelp av t BI verktøyet, -et verktøy for analyse som gir et korrekt og tydlig bilde av virkeligheten i bedriften.
Dette er en forutsetningen for å klare de andre punktene over. Økonomiavdelingen må vite hvordan virksomheten fungerer. Hva som driver veksten, hvordan man jobber, hvilke parameter som påvirker, hvordan alt henger sammen. Hvorfor har vi akkurat den økonomistyringen eller de nøkkeltallene vi har? Dette krever såklart anstrengelse og intresse.
Økonomiavdelingen kan ikke være en isolert øy som leverer rapporter eller budsjetter uten forankring i virkeligheten eller akseptanse i virksomheten.
Selvsagt skal det finnes en tilsvarende forventning til resten av virksomheten, en interesse for bedriftens eller organisasjonens økonomi og nøkkeltall. Oppmuntre til kunskapsutveksling og teamwork! Vær opptatt og stolt av din kompetanse!
Dette reiser spørsmålet om hvordan den moderne økonomiavdelingen egentlig skal dimensjoneres. Skal økonomiavdelingen være slank, med en skreddersydd størrelse for dagens situasjon, en størrelse som vi raskt vil vokse ut av på grunn av vekst?
Eller skal økonomiavdelingen ha litt plass for å bedre kunne jobbe med, og bidra til, bedriftens vekst?
Dette er en balansgang.
Man må våge å satse på økonomiavdelingen! Vår erfaring er at økonomiavdelingen oftere er alltfor slank en det motsatte. Dette kan ha negative konsekvenser med tanke på veksten.
Ikke dimensjoner for et storfirma eller flytt inn i en storfirmaløsning for tidlig. Dere kan i stedet sette sammen flere litt mindre system med spisskompetanse innen ulike områder, en best-of-breed løsning.
Dette gjør at dere senere kan velge å bytte ut deler av løsningen ved behov, i stedet for å riskere å bli værende i det store systemet som kanksje ikke oppfyller deres behov hverken nå eller senere.
Kontor
Support